۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

رایزن دوم سفارت ایران در بلژیک نیز به جنبش سبز پیوست



گزراش‌ها خبر از استعفای فرزاد فرهنگيان رايزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ايران در بروکسل در روز جمعه و پیوستن او به مردم و جنبش سبز می‌دهد.

این خبر که ساعتی از انتشار آن می‌گذرد با مصاحبه محمدرضا حیدری که خود چندی پیش به دلیل جنایت‌های حکومت اسلامی از سمت خود استعفا داده بود با بی‌بی‌سی فارسی تایید شد. فرزاد فرهنگیان دومین کادر سفارتی ج.‌ا. است که در یک هفته اخیر در اعتراض به کودتای انتخاباتی خرداد سال گذشته به مردم می‌پیوندد. هفته پيش نيز حسين عليزاده، ديپلمات سفارت ايران در فنلاند از سمت خود استعفا کرد و به 'جنبش سبز' پیوست.


محمدرضا حیدری که پایه‌گذار جنبش پیوستن دیپلمات‌ها به مردم شده است گفته که به دلیل تهدید سفیر ایران در بلژیک، فرهنگیان ناچار به ترک بلژیک شده است. وی هم‌اکنون در نروژ به سر می‌برد و قرار است فردا در یک نشست رسانه‌ای جزییات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهد.


آقای حیدی در این گفت‌وگو گفته است که ديپلماتهای معترض بيشتری در درون "سيستم" هستند که آنها نيز به تدريج استعفا خواهند داد.

وزارت امور خارجه ج.ا. هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است اما رامين مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به انتشار خبر پیوستن عليزاده ادعا کرده بود که او "کارشناس اقتصادی سفارت ايران در هلسينکی" بوده، اما دوره مأموريت او در مردادماه تمام شده است.

از سوی دیگر، محمد رضا حيدری، روز جمعه (۱۰ سپتامبر) در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که آقای عليزاده از چند ماه پيش با "کمپين سفارت سبز" همکاری داشته است.


"کمپين سفارت سبز" که توسط محمدرضا حيدری به راه افتاده است، يکی از اهداف خود را "اعلام همبستگی ديپلمات های ايران، با جنبش سبز آزاديخواهانه مردم ايران و ترک سفارتخانه های ج. ا." اعلام کرده است.