۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

گزارش خبرگزاری فرانسه از آشفتگی بازار ارز

رادیو فرانسه: بیانیه بانک مرکزی نتوانست آرامش لازم را به بازار ارز ایران بازگرداند. بانک های ایران همچنان از فروش ارز به متقاضیان خصوصی خودداری می کنند و همین صف طویل مسافران را در برابر معدود بانک هایی ایجاد کرده که هنوز میزان محدودی دلار به مسافران دارندۀ گذرنامه و بلیت هواپیما می فروشند.
در روزهای اخیر بانک های ایرانی با خودداری از فروش ارزهای خارجی به متقاضیان خصوصی سهم مهمی در افزایش بهای دلار در بازار پول ایران بازی کردند. صرافان تهران در این اقدام ناگهانی بانک ها تاثیر مجازات های بین المللی علیه جمهوری اسلامی را دیده اند. از جمله نتایج خودداری بانک ها از فروش ارز به متقاضیان خصوصی افزایش جهشی ارزش دلار بود که در عرض چند روز از ١٠٥٠٠ ریال به ١٢٥٠٠ افزایش صعود کرد.
بیانیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی که طی آن متولی نظام پولی کشور اعلام کرد که طلا و ارز کافی را در اختیار صاحبان حرفه خواهد گذاشت تا حدودی آرامش را به بازار ارز ایران بازگرداند. با این حال، بانک ها همچنان از فروش ارز به متقاضیان خصوصی خودداری می کنند و همین نشان می دهد که آرامش کنونی چندان به دراز نخواهد کشید.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است که تنها تعداد محدودی از بانک ها همچنان به مسافرانی که دارای گذرنامه و بلیت هواپیما هستند تا ٥٠٠ دلار ارز آنهم به بهای همیشگی ١٠٥٠٠ ریال در ازای هر دلار می فروشند و بار دیگر صف های طویل متقاضیان ارز در مقابل بانک ها جلب توجه می کند.
یک صراف میدان فرودسی به خبرگزاری فرانسه گفته است که در نتیجۀ تحریم های بین المللی حوالۀ پول به دبی امکانپذیر نیست و همین در افزایش بهای دلار نقش مهمی داشته است.
از ماه اوت گذشته کلیه بانک های امارات متحد عربی که مهمترین شریک تجاری ایران به شمار می رود معاملات خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده اند.
به گفتۀ شورای بازرگانان ایرانی در دبی مبادلات اقتصادی میان امارات و ایران به میزان ٥٠٪ درصد کاهش یافته است.
در حالی که محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد وعده داده بود که بانک مرکزی ظرف بیست و چهار ساعت طلا و ارز کافی و مورد نیاز را در اختیار خریداران خواهد گذاشت، روز پنج شنبه رئیس بانک مرکزی، محمود بهمنی، وعده داد که در آینده سکه و طلا لازم در بازار تزریق خواهد شد تا به گفتۀ او قیمت هر دلار حداکثر به هزار و شصت تومان کاهش یابد.
صرافان میدان فردوسی معتقدند که مقامات می کوشند جلوی افزایش بیشتر قیمت دلار را بگیرند، اما، این کوشش بی حاصل خواهد بود و در روزها و هفته های آینده بهای دلار در بازار ایران همچنان رو به افزایش خواهد گذاشت.