۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

ترکیه نگران برنامه اتمی جمهوری اسلامی

ترکیه قصد دارد استراتژی امنیت ملی خود را از نو تنظیم کند. پیش نویس مربوطه، بنیادگرائی اسلامی و تلاش ایران برای صدور انقلاب اسلامی را جایی برای نگرانی نمی‌داند، ولی برنامه اتمی ایران را نگران‌کننده توصیف ‌می‌کند.

برپایه گزارش خبرگزاری آلمان، پیش‌نویس سیاست امنیتی ترکیه، با عنوان "کتاب سرخ" از سوی شورای امنیت ملی تسلیم دولت رجب طیب اردوغان شده است.

سیاست امنیتی ترکیه، تاکنون در یک متن ۲۲ صفحه‌ای تدوین شده بود. اما حجم  کتاب سرخ، که سیاست‌های امنیتی جدید را تدوین کرده، ۴۴ صفحه است. در این متن، سوء‌استفاده از گروه‌های مذهبی، و برنامه اتمی جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب  می شود. اما بنیادگرائی اسلامی و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد زمینه‌های تشکیل حکومت اسلامی در کشورهای همسایه، دیگر تهدید کننده نیست. در سند قبلی این موضوع، در شمار تهدیدهائی بود که نهادهای امنیتی ترکیه موظف بودند به آن توجه کنند.


یونان دیگر دشمن نیست


رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که اصلاح متن سیاست امنیتی، بزرگترین تغییری است که پس از پایان جنگ سبز در سیاست‌های کلی ترکیه اعمال می‌شود. در سند تازه، از یونان نیز به عنوان "دشمن احتمالی" یاد نشده است. در سند راهبردی امنیت ملی ترکیه، قبلا آمده بود که یونان به خاطر ادعای ارضی بر سواحل دریای اژه دشمن احتمالی ترکیه محسوب می‌شود. ترکیه و یونان هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" هستند و مناسبات این دو کشور در سال‌های اخیر اندکی بهبود یافته است.

تغییرات زیست‌محیطی و اینترنت نیز در سند جدید به عنوان مواردی ثبت شده‌اند که می‌توانند برای امنیت ترکیه خطرناک باشند. در سند پیشین، از بنیادگرائی اسلامی به عنوان دشمن پیشرفت ترکیه یاد شده بود. حزب توسعه و عدالت اسلامی، به رهبری عبدالله گل (رئیس‌جمهور) و رجب طیب اردوغان (نخست‌وزیر) بارها مجبور شده است در برابر اتهام تقویت بنیادگرائی و ارتجاع از خود دفاع کند.


قانون آزادی حجاب اسلامی


به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تنظیم سند امنیت ملی، اردوغان نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است که بحث لغو قانون ممنوعیت حجاب اسلامی در دانشگاه‌های ترکیه، پس از تعطیلات تابستانی سال آینده مجلس، در دستور کار آن قرار خواهد گرفت.

استفاده از حجاب اسلامی که بر اساس قوانین سکولاریستی ترکیه ممنوع بود، اکنون در نیمی از دانشگاه‌های این کشور آزاد شده است. شورای مدارس عالی ترکیه، سه هفته پیش با صدور بخشنامه‌ای این قانون را غیرقابل اجرا اعلام کرد. بر اساس بخشنامه این شورا، استادان دانشگاه‌های ترکیه دیگر حق ندارند دانشجوی دختری را که روسری به سر دارد، از کلاس درس اخراج کنند.

نیروهائی مثل ارتش که خود را مسئول حفظ میراث‌های سکولاریستی آتاتورک می‌دانند، روسری را نماد اسلام سیاسی می‌دانند که نباید به موسسات عمومی راه یابد. دولت اردوکان دو سال پیش سعی کرد زیر پوشش دفاع از آزادی عقیده، این قانون را در مجلس لغو کند، اما به علت مقاومت نیروهای سکولار و تظاهرات گسترده مخالفان، موفق به این کار نشد.

برخی از دانشجویان به تازگی ادعا کرده‌اند که در تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه به صورت غیر رسمی فشار برای رعایت حجاب اسلامی افزایش یافته است.