۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

توصیه سایت توکلی به دولت درباره قانون یارانه‌ها


 سایت الف وابسته به احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: چند روز بیشتر به آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باقی نمانده است و مسوولان باید خود را برای بازتاب‌ها و واکنش‌های اجتماعی اجرای این قانون آماده کنند.
چرا که بلاتردید جامعه با طبقات اقتصادی مختلف و گروه‌های اجتماعی متنوع و گرایش‌های سیاسی خاص، واکنش‌های متفاوت از آنچه دولت فکر می‌کند، در قبال این سیاست نشان می‌دهند.
سایت توکلی می‌نویسد: طبیعی است که مواجهه با این واکنش‌ها باید عالمانه و مقتدرانه و هوشمندانه باشد. ممکن است بخشی از واکنش‌ها برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده باشد. طبیعی است که باید با این جریانات برخورد قهری صورت گیرد. بخشی از واکنش‌ها نیز ممکن است، اعتراضی اما طبیعی باشد. مواجهه دولت با این گونه اعتراض‌های احتمالی باید حساب شده و به دور از عصبیت باشد.
سایت الف در ادامه می‌آورد: اما مهم‌تر از همه این موارد مواجهه دولت با انتقادات کارشناسان و رسانه‌ها است. دولت نباید به خاطر اجرای این قانون با تعابیری همچون جراحی بزرگ و انقلاب بی سابقه و معجزه و غیره عرصه را برای نقد مصلحانه و دلسوزانه تنگ کند. تردیدی نیست که برخی جریانات، ماموریت دارند مانع از اجرای این قانون شوند. اما زیاده روی و افراط و بزرگنمايی‌ها باعث می‌شود هیچ کارشناسی جرات بیان نظرات اصلاحی نداشته باشند.
سایت توکلی می‌نویسد: هدفمندسازی یارانه‌ها نباید از قالب یک قانون زمینی خارج شود و ماهیت ایدئولوژیک و حاکمیتی پیدا کند. کارشناسان و اساتید اقتصادی باید توان بیان نظرات خود را داشته باشند. رسانه‌ها باید بتوانند آزادانه مناسبات اجرايی این قانون را به نقد بکشند و مسوولان هم باید در نهایت آرامش خود را پاسخگو به افکار عمومی بدانند.