۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

بانكها بيش از مردم از تعطيلات ضرر می‌بينند

با توجه به وارونگي و ايستايي هوا و كاهش سرعت باد به زير يك متر و نهايتا نزديك شدن آلودگي هواي تهران به مرز خطر كليه ادارات دولتي و مدارس روز‌هاي چهار شنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته و هفته جاري تعطيل شدند، از سوي ديگر اداره راهنمايي و رانندگي اعلام كرده است تا اطلاع ثانوي كليه اتومبيل‌ها با طرح زوج و فرد در شهر تردد مي‌كنند.
هر چند بسياري از منتقدين به طرح تعطيلي تهران اقدامات پيشگيرانه را مقدم بر تعطيلي دانسته و معتقدند، تعطيلات پيش‌بيني نشده موجب وارد آمدن ضررهاي جبران‌ناپذير به اقتصاد كشور مي‌شود. گواه اين ادعا نيز محاسبه سرانگشتي از ضرر و زياني‌است كه تعطيلات پيش بيني نشده بر اقتصاد كشور وارد مي‌كند. در حقيقت ضرر و زيان هر روز تعطيلي در تهران، حدود ٣۵۰ ميليارد تومان است.
منتقدان مي‌گويند: با وجود اين همه آلودگي ايجاد شده توسط بشر نمي‌توانيم طبيعت را مقصر صرف بدانيم، بلكه مي‌توانيم با اقداماتي اين پديده را كاهش دهيم و يا از شدت آن جلوگيري كنيم؛ نه اينكه تعطيل كردن شهر يعني آسان‌ترين راه را برگزيده و بر تكاليف و مسئوليت‌هاي انجام نشده توسط مسئولان ذي‌ربط سرپوش بگذاريم.
دولت در اين شرايط بحراني تعطيلي تهران را بر هر تصميم ديگري مقدم دانسته،حتي اگر برخي از نهاد‌هاي شبه دولتي و خصوصي و حتي برخي از ارگان‌هاي دولتي با اين تصميم همراه نشوند و در هواي آلوده تهران به فعاليت اقتصادي خود ادامه دهند. اما در كنار تمام تدابيري كه دولت براي كاهش آلودگي هوا در نظر گرفته تعطيلي شعب بانك‌ها مسئله‌اي‌است كه مخل روند انجام كار توليد كنندگان و بازاري‌ها و حتي مردم عادي مي‌شود. هر چند معاون رئيس‌جمهور اعلام كرده است كه شبكه بانكي در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه با كشيك دايرند. اما به اعتقاد كارشناسان پولي و بانكي فعاليت كشيك بانك‌ها به معناي روند هرروزه بانك‌ها نيست به‌همين خاطردر عمل سيستم بانكي تعطيل است و اين تعطيلي براي هر دو طرف مضر است.