۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

نتیجه حذف یارانه ها از زبان مردم: گرانی و بدبختی بیشتر

اینها با این کارشون می خوان مردم رو به گرونی عادت بدن. مثل جریان کوپن ها. وقتی مردم به گرونی عادت کردن، این یارانه ها را هم برمی دارن."
شهرزاد نیوز: حذف یارانه ها با افزایش نجومی قیمت سوخت و انرژی و کالاهای اساسی همراه بوده است.
دولت ایران کوشیده است طرح حذف یارانه ها را که از سوی برخی منتقدین "کودتای اقتصادی" نامیده شده است، در بین افکار عمومی وارونه جلوه دهد.
گرچه دولت سوسید و یارانه کالاهای اساسی را حذف کرده، اما با واریز مبلغ ناچیزی به حساب های بانکی ویژه، چنین وانمود می کند که گویی مبالغ پرداختی جبران افزایش قیمت ناشی از حذف سوبسیدهای دولتی را می کند.
با این که عصاره طرح فوق، حذف سوبسیدها و افزایش قیمت هاست، اما در تبلیغات دولتی و در رسانه های دولتی در ایران ، از پرداخت یارانه ها صحبت می شود.
در گفتگو و مصاحبه هایی که شهرزاد نیوز با 100 تن از مردم در 6 شهر ایران (خرم آباد، تبریز، ارومیه، اردبیل، همدان و تهران) صورت داده است، نظر مردم را در مورد این طرح و تاثیراتی که بر زندگی روزمره آنها خواهد داشت، جویا شده است.
بی اطلاعی از چگونگی پرداخت یارانه ها
95 درصد از مصاحبه شوندگان اخبار جسته و گریخته ای در مورد این موضوع شنیده اند اما از (چگونگی) پرداخت یارانه ها به حساب ویژه افراد بی خبرند و اطلاعی از آن ندارند. در مواردی مصاحبه شوندگان از همکاران شهرزاد نیوز که این مصاحبه ها را انجام داده اند، تقاضای کمک و دریافت اطلاعات برای دسترسی به همان مبلغ ناچیز وعده داده شده را داشته اند.  
تاثیر حذف سوبسیدها: گرانی و بدبختی
علیرغم تلاش ها و تبلیغات مسئولین دولتی، اکثریت مصاحبه شوندگان ارتباط مستقیم بین پرداخت سهمیه یارانه ها با افزایش سرسام آور قیمت کالاها در اثر حذف سوبسید دولتی را در نظر می گیرند. در پاسخ به این سوال که تاثیرات این سیاست بر زندگی روزمره مردم چیست، جواب های زیر داده شده است. از ذکر پاسخ های مشابه مصاحبه شوندگان خودداری شده است:
- زن - متاهل، زیر 30 سال - خرم آباد: همه چیز گران می شود. شاید هم بدتر شود.
مرد- متاهل- بالای 30 سال - خر م آباد: "با پولی که تحت عنوان یارانه داده می شود، نمی توان قبض هایی که دو سه برابر می شوند، را پرداخت کرد."
زن متاهل- زیر 30 سال – تبریز: " اینطورکه میگن، به ضرر ما می شه."
زن - متاهل- زیر 30 سال - ارومیه: " هیچ تأثیری ندارد. با یک دست می دهند، با دست دیگر پس می گیرند."
زن - بیوه - بالای 30 سال - ارومیه: " معلوم نیست اینها برای چی اینکار را می کنند. از الان معلومه که همه چیز گرون میشه. من بیوه و مادر دو تا بچه هستم. اما وضعیتم معلوم نیست که آیا یارانه می گیرم یا نه؟"
مرد- متاهل- بالای 30 سال - همدان: "فعلا معلوم نیست چی میشه. اگه برق و آب 3 یا 4 برابر شد، چه باید کرد؟"
زن - متاهل- بالای 30 سال - همدان: "پول آب و برق و گاز را باید از کجا داد؟ بدبخت می شیم."
زن - متاهل- بالای 30 سال – تهران: "اینها دروغ میگن. میگن پول میریزن به حساب، اما الکی میگن."
زن - متاهل- زیر 30 سال- تهران: "خودم خبر ندارم. شوهرم در جریانه و میگه مثبته. ما مطئنیم این دولت به ضرر مردم کار نمی کنه."
زن - متاهل- بالای 30 سال - تهران: " همه چیز گرونتر می شه. تازه نمی تونیم پول های واریز شده را برداشت کنیم. از کجا باید قبض هایی که چند برابر میشه پرداخت کنیم؟"
زن - متاهل- بالای 30 سال- تهران: "اینها هر وقت چیزی به مردم میدن، 10 برابرشو پس می گیرن."
زن - بالای 30 سال – تهران:"این مبلغی که وعده دادن، پول توجیبی بچه ها هم نمیشه."
زن - بالای 30 سال - متاهل- تهران: "اینها با این کارشون می خوان مردم رو به گرونی عادت بدن. مثل جریان کوپن ها. وقتی مردم به گرونی عادت کردن، این یارانه ها را هم برمی دارن."