۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

گزارش مراسم روز جهانی حقوق بشردر آتلانتا


با کوشش گروه پشتیبانان دموکراسی و آزادی برای ایران برنامه ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر  با عنوان "  در هر کجا که حقوق بشر حکمفرماست ظلم و استبداد جایی ندارد" در  12 دسامبر در آتلانتا  بر گزارشد. 
برنامه روز جهانی حقوق بشر بدنبال فراخوان "اتحاد برای پیش برد سکو ر دموکراسی د ر ایران " در روزهای چهارم تا دوازدهم دسامبر  د ر آ تلانتا و24 شهر دیگر درسراسر دنیا انجام گرفت و مورد استقبال اهالی این شهر ها قرار گرفت. 
برنامه آتلانتا ساعت 5 بعد از روز یکشنبه با خوش آمد و معرفی گروه پشتیبانان دموکراسی و آزادی برای ایران" بهراه نمایش تصویری شروع شد. 
بخش اول برنامه  بزبان انگلیسی  و بخش دوم بزبان فارسی اجرا گردید. در بخش انگلیسی ابتدا آقای مهراب زرین  سخن گفتند ، ایشان اینچنین توضیح دادند:
" علاوه بر بزرگداشت روزجهانی حقوق بشر و مروری بربند بند منشور حقوق بشر ، ما  بهمراه 24 شهر در سراسر دنیا درخواست آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران و درخواست اعزام هیئتی ویژه از سازمان ملل برای بررسی شرایط زندانیان سیاسی در ایران را داریم .
به همین منظور پست کارتها و طوماری تهیه کرده ایم که در اینجا موجود است که پس از امضا به سازمان ملل برده و یا فرستاده خواهد شد .  همچنین ما برای همراهی با سازمان عفو بین الملل برای  کارزار  " برای حقوق بشر، بنویس " دو نوع  نامه   تهیه کرده ایم ، یکی خطاب به  مجید توکلی که بیان میدارد ما با او هستیم و برای آزادی او تلاش می کنیم و دیگری خطاب به مسئولین امور برای آزادی او  . نمونه های هردو نامه موجود است  که پس از امضا پست خواهد شد .
تمبر هایی پستی نیز با نوشته "آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران" تهیه شده  که برای پست کردن  از آنها استفاده خواهد شد.
   سازمان عفو بین الملل برای روز جهانی حقوق بشر   کارزاری را بنام  " برای حقوق بشر، بنویس "  براه انداخته واز هر کشوری یک زندانی سیاسی را بطور سمبولیک معرفی کرده  واز همه خواسته است که برای آزادی این زندانیان نامه بنویسند. زندانی سیاسی ایران مجید توکلی است  که در روز دانشجو ( 7 دسامبر ) در سال پیش دستگیر شده و هنوز در زندان و تحت شکنجه است".
در ادامه توضیحات بالا آقای زرین با استفاده از نمایش تصویری، کلیه زندانیان سیاسی انتخابی سازمان عفو بین الملل  واز جمله  آقای مجید توکلی را معرفی کردند  و از همه خواستند که برای  آزادی تمامی زندانیان سیاسی تلاش کنند.
درپی سخنان آقای زرین فیلم کوتاهی راکه نشان میداد نامه ها و طومارها چقدر میتوانند در نجات جان زندانیان سیاسی موثر باشند نشان داده شد و سپس بیانیه اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی برای ایران که به همراه چند نهاد حقوق بشری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر شده  توسط آقای مارک رایت خوانده شد . پس از خواندن بیانیه ،دکتر مکاره چی در مورد  نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران سخن گفتند وبا استفاده از نمایش تصویری در مورد کشیش یوسف نادرخوانی  که محکوم به اعدام شده اند واکنون در زندان اوین تحت شکنجه هستند  توضیحاتی دادند.
این بخش برنامه با پخش فیلم کوتاهی از بندهای اعلامیه حقوق بشر به پایان رسید .
در تنفس بین دو بخش برای همراهی با کارزار " پا برهنه بر علیه فقر در جهان" اعلام شد که برای 15 دقیقه برای اعتراض به فقردر ایران و جهان و نقض حقوق بشر در ایران کسانی که مایلند پابرهنه
شوند و به دیگرانی که از ابتدای برنامه با پای برهنه در برنامه شرکت کرده بودند بپیوندند . این حرکت بسیار مورد توجه قرار گرفت و بخشی از حاضران در آن شرکت کردند.
بخش فارسی برنامه با موسیقی زیبای اقای احمد بگلو شروع شد. ایشان با نوای تحسین انگیز گیتار ترانه های آفتاب کاران ، سنگسار و ندا بمان را اجرا کردند که بسیار مورد توجه و استقبال حاضرین قرارگرفت.
پس از موسیقی ،خانم بانو صابری بیانیه ذکر شده در بالا  را به زبان فارسی خواندند و سپس شعر زیبای" می خواهم زنده بمانم" فریدون مشیری را در ستایش زندگی خواندند و اظهارداشتند که باوجود اینکه شدید ترین نحوه خشونت به خود و خانواد شان اعمال شده و عزیزانشان  بوسیله رژیم اسلامی اعدام شده اند، بر ضد خشونت و اعدام هستند.
پس از سخنان خانم با نو صابری شعر دانشجو  برای گرامیداشت روز دانشجو( 7 دسامبر) به نحوجالبی توسط آقای سیاوش عبقری اجرا گردید.
خانم فرشته قاضی سخنران دیگر بودند، ایشان بااشاره به نقض  حقوق بشر در عمر 32 ساله جمهوری اسلامی و تلاشی که این رژیم داشته تا خشونت را در ایران بیش از پیش نهادینه کند اظهار داشت که رژیم با وجود کوشش بی پایان در این راه موفق نبوده است .  بطور نمونه، مادران عزا دار مادرانی هستند که به نهایت، خشونت را در زندگی تجربه کرده اند ،  این مادران جگرگوشه گان خود را به فجیع ترین  وضعی در  ده شصت ویا سال 88 از دست داده اند و علاوه براز دست دادن عزیزان شان، خود بطور مداوم مورد اذیت و آزار و خشونت قرار گرفته اند، ولی بر ضد اعدام اند و بر علیه خشونت فعالیت میکنند و این  خود دست آورد بزرگی است. 
آخرین سخنران آقای ابو ترابی بودند که در باره اهمیت رعایت حقوق بشربرای رسیدن به حکومتی سکولار ودموکراتیک سخن گفتند. ایشان اظهار داشتند  کشوری که در پیشینه اش منشور کورش را دارد امروز در بدترین شرایط از نظر نقض حقوق بشر قراردارد . با رجوع به تاریخ 100 ساله اخیر درمی یابیم که جز در موارد استثنایی همیشه حقوق بشر درایران نه تنها مورد توجه و تاکید نبوده بلکه در بسیاری موارد سرکوب هم شده است. ایشان همچنین در مورد سازمان ملل نیز توضیح دادند که این سازمان در عمل از حقوق کشور ها حمایت میکند و نه ملت ها . اگر این چنین نیست چرا نمایندگان کشورهایی که حقوق بشر را زیر پا می گذارند، از جمله ایران که حقوق بشررابشدت نقض میکنند از حضور دراین سازمان منع نمیشوند .  کشورهایی که ادعا میکنند به رعایت حقوق بشرمعتقدند، رعایت این حقوق رابایست پیش شرط  مذاکره و رابطه با این کشورها قرار دهند.
جلسه با سرود ای ایران که بوسیله آقای بگلو اجرا وبوسیله حاضرن  همراهی گردید به پایان رسید.