۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

15 هزار بیکار در شهرستانی که نفت پارو می‌کند

گچساران به عنوان شهرستانی که یک چهارم نفت کشور را تولید می‌کند این روزها با معضل بیکاری مواجه شده به‌گونه‌ای که بر اساس آمارها 15 هزار بیکار در این شهرستان وجود دارد.
شهرستان گچساران با 140 هزار نفر جمعیت و تولید روزانه 750 هزار بشکه نفت، حدود یک چهارم نفت کشور را تولید می‌کند اما تنها دود و آلودگی‌های ناشی از چاه‌های نفت سهم آنان از این منبع عظیم طلای سیاه است.
به نتیجه نرسیدن اجرای 2 طرح پتروشیمی که به گفته نماینده این شهرستان، پس از 8 سال از کلنگ زنی تنها 8 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پالایشگاه گچساران که هنوز بر روی کاغذ مانده است، باعث شده جوانان بیکار این شهر تنها روزنه امید خود را نیز از دست رفته بدانند.
آنان برای یافتن شغل، هر روز به ادارات و شرکت‌های دولتی مراجعه می‌کنند تا شاید بخت با آنان یار شود و شاهین اقبال بر شانه آنها بنشیند اما اینگار آسمان این شهر هیچ شاهینی ندارد.

سید قدرت‌الله حسینی نماینده شهرستانه‌ای باشت و گچساران در مجلس با اشاره به دغدغده خود، فرماندار و امام جمعه این شهرستان از وضعیت بیکاری در حوزه انتخابیه خود، اظهار داشت: اکثر مراجعین به بنده خواستار این هستند که برای فرزند یا بستگان‌شان کاری در نظر بگیرم و در این وضعیت نمی‌دانم چه باید جوابی به آنها داد.

وی بیان کرد: این شهرستان ظرفیت‌های زیادی دارد که مهمترین آن تولید نفت و گاز است و با ایجاد صنایعی در این خصوص بخش زیادی از مشکلات بیکاری در این شهرستان رفع می‌شود.

حسینی چندی پیش هم در نطقی در مجلس وضعیت بیکاری و به نتیجه نرسیدن برخی پروژه‌ها از جمله پتروشیمی این شهر را نگران کننده عنوان کرده بود.

فرماندار شهرستان گچساران مهمترین مشکل موجود در این شهرستان را بیکاری عنوان کرد و گفت: حدود 15 هزار نفر جوان جویای کار در این شهرستان وجود دارد.

سید اکبر علیزاده در یاسوج افزود: در حالی این شهرستان با مشکل بیکاری مواجه است که حدود یک چهارم نفت کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه‌بر جوانان جویای کار، این شهرستان بیش از 13 هزار دانشجو دارد که ممکن است به جمعیت بیکاران شهر افزوده شوند.

وی گفت: متاسفانه مدت‌هاست که هیچ پروژه ملی در شهرستان گچساران تعریف نشده که در صورت ایجاد پروژه‌ای ملی در این شهرستان، مشکلات بیکاری در این شهرستان تاحدودی مرتفع می‌شود.


شهردار گچساران گفت: روزانه ۲۰۰ فرد جویای کار به شهرداری گچساران مراجعه می‌کنند و خواستار کار در این شهرداری هستند.

رمضان عباسی افزود: شهرداری گچساران تاکنون از حدود 4 هزار نفر بیکار که از فرمانداری و شورای شهر این شهرستان برای کار، نامه آورده‌اند نام‌نویسی کرده است.
وی تصریح کرد: اگر اجرای پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه و سد "چم شیر" آغاز شود و در صورتیکه بازهم افراد غیربومی در این پروژه‌ها استفاده نشود، شاید بیکاری شهرستان گچساران کاهش یابد.

رئیس اداره کار شهرستان گچساران نیز بدون اشاره به نرخ بیکاری در این شهرستان گفت: وضعیت بیکاری در این شهرستان نگران کننده است.

عنایت خان پایه فقدان سرمایه‌گزاری، فقدان کارخانه‌ها و کارگاه‌های فعال و جذب نیروهای غیربومی توسط برخی شرکت‌های موجود در گچساران را از دلایل بالابودن نرخ بیکاری در این شهرستان عنوان کرد.

وی در خصوص جذب نیروهای غیر بومی در برخی شرکت‌های این شهرستان گفت: متاسفانه این اداره هیچ اهرم قانونی برای جلوگیری از این مسأله ندارد و لازم است که مسئولان استان راهکاری برای جلوگیری از اشتغال نیروه‌های غیر بومی در پروژه‌ها و شرکت‌های این شهرستان اتخاذ کنند.

خان پایه بیان کرد: همچنین همه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان باید برای کاهش بیکاری در این شهرستان با این اداره همکاری و برای جذب نیرو در پروژها با این اداره هماهنگی کنند.

معضلات اجتماعی هر روز جوانان این شهرستان نفت خیز را تهدید می‌کند. هم اکنون طبق آمار کارشناسان اجتماعی، این شهرستان بیشترین نرخ طلاق را در استان دارد و همچنین بیشترین آمار اعتیاد به مواد مخدر در این شهرستان گزارش شده است.

این دو مسأله به خوبی نشان می‌دهد که بیکاری در این شهرستان چه آسیب‌هایی را با خود به ارمغان آورده است.