۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

تحریمهای تازه آمریکا علیه ۲۶شرکت «مرتبط» با کشتیرانی ایران


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد ۲6 شرکت کشتیرانی «صوری و پوششی»، از جمله ۲۰شرکت در هنگ‌کنگ را به اتهام ارتباط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرده است که 2شرکت مرتبط با صنایع هوا و فضای ایران را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رادیو فردا، استوارت لوی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به‌شدت زیر فشار مالی تحریمهای بین‌المللی است.

استوارت لوی می‌گوید تحریمهای روز پنجشنبه در راستای افشا و نشان‌دادن اقدامات فریبکارانه ایران برای دورزدن تحریمهای بین‌المللی صورت گرفته است.
طبق این گزارش 20شرکت از این ۲6 شرکت، در 2آدرس در هنگ‌کنگ ثبت شده‌اند که 4شرکت از آنها متعلق به احمد سرکندی و قاسم نبی‌پور است که در تحریم ماه اکتبر وزارت خزانه‌داری آمریکا از این دو به‌عنوان کسانی که برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی کار یا به نمایندگی از این شرکت عمل می‌کنند، نام برده شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: ۱۶شرکت دیگر ثبت شده در هنگ‌کنگ متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی هستند یا از طریق این شرکت کنترل می‌شوند.

طبق این بیانیه چهار شرکت دیگر از این شرکتها در جزیره «مان» نزدیکی بریتانیا ثبت شده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین گفته است: گروه صنایع شهید احمد کاظمی و صنایع شهید بابایی به سازمان صنایع هوا فضای ایران وابسته‌اند و مورد تحریم قرار گرفته‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گروه صنایع شهید احمد کاظمی را متهم کرده است در بخش تکنولوژیک برنامه موشکی ایران فعالیت می‌کند و در برنامه موشکی کره شمالی نیز مشارکت دارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین می‌گوید صنایع شهید بابایی به‌دلیل ارتباط با صنایع هوا و فضای ایران مورد تحریم قرار گرفته است.

آمریکا در اوایل آذرماه سال جاری ۱۰ «شرکت صوری» مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را در لیست تحریمهای خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر گفته بود ایران فعالیتهای خود را در پشت «شبکه‌ای پیچیده از شرکتهای کشتی‌رانی» پنهان کرده است.
ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد و هم‌چنین بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون نزدیک به دهها «شرکت صوری» مرتبط با کشتی‌رانی ایران، هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته‌اند.
قرار گرفتن شرکتهای خارجی در فهرست سیاه تحریمهای آمریکا بدین معنا است که این شرکتها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکتهای آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکتها تماس برقرار کنند.

به‌دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریم ‌شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد علیه ایران که در خردادماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریمهای یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریمهای شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به‌دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند.
شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریمهایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیتهای حساس هسته‌ای خود را متوقف کند.