۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

برق هسته ای بهمن ماه هم متصل نمی شود

علي اکبر صالحي که قرار است فردا در مجلس حاضر شود و به عنوان وزير پيشنهادي احمدي نژاد براي وزارت امور خارجه از نمايندگان راي اعتماد بگيرد ، مصاحبهاي درباره نيروگاه اتمي بوشهر انجام داده که در آن به اطلاع عموم هم ميهنان رسانده که برق توليدي اين نيروگاه از 20 فروردين سال آينده وارد شبکه سراسري برق ميشود. اين در حالي است که صالحي پيش از اين صراحتا گفته بود که اواخر بهمن برق هسته اي نيروگاه بوشهر به شبکه برق کشور متصل ميشود. البته صالحي در اظهارات جديد جانب احتياط را هم از دست نداده و گفته است : "مراحل راه اندازي راکتور و نيروگاه بيش از پنج ماه است که آغاز شده و به طور معمول در دنيا فرآيند راه اندازي 9 ماه تا يک سال طول مي کشد". معني شفاف اين حرف اين است که حتي ممکن است برق توليدي نيروگاه اتمي بوشهر مرداد ماه سال آينده وارد شبکه شود!
اين عجيب نيست که نيروگاهي که بيش از يک دهه قبل بايد تکميل و تحويل مي شد ، کمي تا قسمتي هم در توليد برق تاخير داشته باشد، اما عجيب اين است که علي اکبر صالحي با اطمينان تاريخ جديدي اعلام مي کند و اصلا هم به روي خود نمي آورد که قبلا چيز ديگري گفته بود. همان طور که در ادامه اين گزارش خواهيد خواند صالحي در نوبت هاي مختلف به صراحت گفته بود که برق اين نيروگاه  در اواخر دي ماه امسال به شبکه متصل مي شود و جشن آن را در بهمن ماه خواهيم گرفت اما حالا مي گويد که اميدواريم تا آخر بهمن ماه بتوانيم بحراني شدن راکتور را داشته باشيم.
ديروزعلي اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي در گفت وگو با ايسنا، درباره بحراني شدن راکتور نيروگاه بوشهر و اتصال برق توليد شده در اين نيروگاه به شبکه سراسري اظهار کرد: فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر و هر نيروگاه ديگري فرآيندي زمان بر است و مراحلي را بايد طي کند که برخي از اين مراحل پلکاني است. ما بارها اعلام کرده ايم که براي ما راه اندازي ايمن نيروگاه بوشهر مهمتر از راه اندازي سريع آن است. بنابراين ممکن است بر سر تست هايي که در مرحله کنوني انجام مي شود مسائلي پيش آيد که مجبور شويم آن مرحله را اصلاح و مجددا تست کنيم و چنانچه مساله حل شد، از آن مرحله عبور کنيم.  وي گفت: اميدواريم تا آخر بهمن ماه بتوانيم بحراني شدن راکتور را داشته باشيم و با حضور مسئولان روسي شاهد انجام اين مرحله باشيم. بحراني شدن يعني آغاز فعل و انفعال راکتور و آرام آرام گرم شدن آب داخل محفظه راکتور. اما براي اينکه آب به بخار تبديل شود و کيفيت بخار به جايي برسد که بتواند وارد توربين شود مدت زماني طول مي کشد. ما نسبت به برنامه اي که اعلام کرده ايم حدود يک ماه و نيم براي وصل به شبکه زمان نياز داريم البته اين در حالي است که نيروگاه در حال توليد قدرت است و راکتور بحراني شده است; بنابراين تا زماني که بخار به 40 درصد برسد و اطمينان لازم را پيدا کنيم و تست هاي لازم بر روي توربين را انجام دهيم اميدواريم همزمان با 20 فروردين و با همراهي و هماهنگي با روس ها، شاهد اتصال به شبکه سراسري در فروردين سال آينده باشيم.
رييس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: راکتور آغاز به کار کرده است و قدم بعدي بحراني شدن راکتور تا اواخر بهمن ماه است. ما قبلا هم گفته ايم که ممکن است نسبت به برنامه زمان بندي شده اي که اعلام کرده ايم به دليل انجام تست هاي مختلف کمي تاخير داشته باشيم که البته اين تاخير در حد يکي دو هفته است.
صالحي خاطر نشان کرد: هدف ما با اطمينان راه انداختن راکتور است نه صرف آنکه آن را راه اندازي کنيم. مراحل راه اندازي راکتور و نيروگاه بيش از پنج ماه است که آغاز شده و به طور معمول در دنيا فرآيند راه اندازي 9 ماه تا يک سال طول مي کشد که ما نسبت به يک روال طبيعي عقب نيستيم.
حالا اين سخنان را مقايسه کنيد با سخنان قبلي او:
13 ديماه: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت : اواخر بهمن برق هسته اي نيروگاه بوشهر به شبکه برق کشور متصل مي شود .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از واحد مرکزي خبر، علي اکبر صالحي در حاشيه جلسه هيئت دولت، درباره تاريخ جشن پيوستن برق هستهاي به شبکه برق کشور افزود:همانطور که بارها گفته بوديم به لطف خدا کارهاي نيروگاه بوشهر به خوبي درحال پيشرفت است. اميدواريم تا اخر دي برخي آزمايش هاي ضروري انجام شود والا سوخت که انتقال يافته و قلب راکتور نيروگاه بوشهر نيزبسته شده است.  صالحي افزود:اميدواريم حدود اواخر ژانويه يا اواخر دي ماه به حداقل بحرانيت راکتور برسيم يعني راکتور وضع فعل و انفعالات هسته ايش شروع شود.  معاون رئيس جمهور گفت:از ان زمان به بعد هم شايد يک ماهي طول بکشد و اميدواريم همانطور که قول داده بوديم آخر بهمن (با يکي دوهفته جلو يا عقب) به توليد برق هسته اي برسيم و همان وعدهاي که داده ايم عملي شود .
وي گفت:از اول هم ما گفتيم اميدواريم آخر بهمن شاهد اتصال نيروگاه بوشهر به شبکه سراسري برق کشور باشيم.
14 آذر ماه: علي اکبر صالحي در جمع خبرنگاران در سايت هسته اي درباره برخي اظهارنظرها درباره کندي يا متوقف شدن فعاليتهاي هستهاي ايران گفت: چرخه سوخت کامل در نيروگاه بوشهر انتقال يافته و برق آن در اواخر دي ماه امسال به شبکه متصل ميشود و جشن آن را در بهمن ماه خواهيم گرفت.
به گزارش ايرنا وي خاطرنشان کرد: جشن نيروگاه بوشهر را مي توانيم در دي ماه نيز داشته باشيم اما به دليل تقارن آن با ماه هاي محرم و صفر اين جشن در بهمن ماه برگزار مي شود.
4 آبان ماه: رييس سازمان انرژي اتمي، از وصل شدن نيروگاه بوشهر به شبکه برق سراسري کشور در اواخر بهمن ماه خبر داد.
به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي پس از بازديد از عمليات انتقال سوخت به داخل قلب راکتور نيروگاه بوشهر، گفت: امروز روز فرخنده و نقطه عطف در فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر است که حساس ترين فرآيند يعني انتقال به قلب راکتور آغاز شده است. رييس سازمان انرژي اتمي، ابراز اميدواري کرد:با آغاز فرآيند سوخت گذاري در قلب راکتور، 163 مجتمع سوخت در نزديک به دو ماه به قلب راکتور منتقل شوند. او اظهار کرد: البته اين تاريخ تقريبي است. اميدواريم آن طور که به ما قول داده اند و اگر همه چيز به خوبي جلو رود، در اواخر بهمن ماه شاهد وصل شدن نيروگاه به شبکه برق سراسري باشيم. کارشناسان و متخصصان روسي و ايراني قول داده اند در زمان مشخص نيروگاه به شبکه سراسري وصل شود.
رييس سازمان انرژي اتمي، در پاسخ به اين سوال که احتمال مي دهيد در روند عمليات سوخت گذاري اشکال فني به وجود آيد که تاريخ اعلام شده را برهم زند؟ اظهار کرد: درباره زمان هايي که اعلام شده است بايد بگويم که اين زمان ها تقريبي هستند. در حال حاضر مهم آن است که فرآيند راه اندازي شروع شده است. اما در اين فرآيند آزمايش هاي مختلف بايد انجام شود. گاهي در اين آزمايش ها پاسخ مطلوب را نمي گيريم که بايد روند اصلاح شود. از اين رو اين تاريخ ها تقريبي هستند. ممکن است با يک ماه يا چند هفته تاخير اين کار انجام شود. ما ابتدا انجام عمليات سوخت گذاري در قلب راکتور را نيمه اول مهرماه اعلام کرده بوديم و حالا در پايان نيمه دوم مهرماه و عملا با دو هفته تاخير آن را انجام مي دهيم. اين تاخيرها طبيعي است اما به لطف خدا کارها رو به جلو است. اميدواريم اگر همه شرايط در زمان وصل برق نيروگاه به شبکه سراسري فراهم باشد جشن با شکوهي را برگزار کنيم. فکر کرديم ممکن است اين مساله با ايام محرم و صفر تداخل داشته باشد. از اين رو آن را به بعد از 17 بهمن ماه موکول کرديم.