۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

شيوع سرطان در كشور رو به افزايش است

رئيس انجمن سرطان ايران گفت: ايران در آينده با افزايش قابل توجه بيماران سرطاني مواجه مي‌شود و در حال حاضر شيوع سرطان در كشور رو به افزايش است.

عبدالله فضعلي زاده اظهار داشت: شيوع سرطان در ايران و تمام نقاط جهان رو به افزايش است و اين جوامع در آينده‌اي نزديك با افزايش قابل توجه بيماران سرطاني روبرو مي‌شوند.

وي افزود: عاقل‌ترين افراد كساني هستند كه موارد پيشگيري از عوامل سرطانزا را به موقع انجام دهند و اين امر بايد با ارتقا آگاهي مردم صورت پذيرد زيرا آحاد جامعه با اطلاع يافتن از عوامل سرطان به طور چشمگيري مي‌توانند به صورت مستقل از افزايش شيوع سرطان در كشور جلوگيري كنند.

* سرطان پروستات شايع ترين سرطان مردان مسن در كشور

عبدالله فضلعلي زاده در پاسخ به اين پرسش كه شايع ترين سرطان در مردان كشور چيست، گفت: در حال حاضر سرطان پروستات در افراد مسن در كشور بسيار شايع است و مردان بايد با آگاهي از علائم اين سرطان در صورت مشاهده كوچكترين علائمي به پزشك معالج خود مراجعه كنند تا از ابتلا به سرطان پروستات جلوگيري كنند.

وي تصريح كرد: با تشخيص به موقع سرطان پروستات در مردان، فرآيند درمان به طور كامل صورت مي‌پذيرد و اين افراد هيچ گونه نگراني نبايد داشته باشند.

* شايعترين سرطان در زنان كشور سرطان سينه

رئيس انجمن سرطان ايران در پاسخ به اين پرسش كه شايع ترين سرطان در زنان در كشور چيست، اظهار داشت: در زنان كشور شايعترين سرطان، سرطان سينه است. اين سرطان نيز همانند سرطان پروستات مردان در صورت پيشگيري و "تشخيص به موقع كاملاً قابل درمان است.

فضلعلي زاده خاطرنشان كرد: مهمترين توصيه به مردان و زنان به خصوص افراد مسن در كشور آگاهي و فراگيري معاينات شخصي اين افراد است به طوري كه افراد بايد بياموزند هفته‌اي 2 بار به طور كامل و به خصوص در اندام‌هاي مشكوك بدن، اندام خود را با لمس كردن و مشاهدات چشمي به طور منظم از ايجاد توده‌هاي مشكوك اطلاع يابند تا در سريع‌ترين زمان ممكن بتوانند به پزشك براي درمان مراجعه كنند كه مسلماً اين كار به ارتقا سطح كيفيت زندگي افراد در نوع تغذيه و سبك زندگي بسيار وابسته است.