۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

نيروگاه حرارتی شازند مهم ترين منبع آلاينده هوای اراک

بر اساس آمار ارائه شده از سوي محيط زيست استان ،شهر اراک در 8 ماه ابتداي سال جاري ،98 روز را در وضعيت ناسالم و پرخطر سپري کرده است که در مقايسه با 31 روز ناسالم در سال گذشته سه برابر افزايش روزهاي آلوده را نشان مي دهد. در اين شرايط شهر اراک آذرماه امسال 15 روز مداوم را در شرايط هشدار آلودگي هوا سپري کرد که طبق گزارش هاي محيط زيست همچنان از دي اکسيد گوگرد ناشي از سوخت مازوت در نيروگاه حرارتي شازند به عنوان مهم ترين منبع آلاينده هواي اراک نام برده مي شود بي آن که حتي در شرايط هشدار، جايگزيني سوخت گاز در اين واحد صنعتي ، اندکي از تيرگي آسمان اين شهر بکاهد. اين در حالي است که بر اساس مصوبه دور اول سفر هيئت دولت قرار بود تغيير سوخت نيروگاه حرارتي شازند و کاهش حداقلي زمان استفاده از سوخت مازوت در دستور کار مسئولان و مديران اين واحد صنعتي قرار گيرد اما امروزهمچنان مشکل آلايندگي و استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه هرازگاهي به بحثي داغ تبديل مي شود بدون آن که راهکار و تدبيري از سوي مسئولان و مدير ارشد استان براي رفع اين مشکل اتخاذ شود اين در حالي است که ظاهرا در مصوبات سفر سوم هيئت دولت نيز توسعه صنايع و احداث نيروگاه هاي جديد (شايد باز هم با سوخت مازوت) براي دولتمردان بيش از سرنوشت اجراي طرح کاهش آلودگي هوا و رفع معضل آلايندگي نيروگاه اهميت داشته است!

فقط همت مسئولان
مدير کل محيط زيست استان با بيان اين که طبق اصل پنجاهم قانون اساسي بارها نسبت به آلايندگي نيروگاه شازند اخطار و تذکر داده شده و حتي کار به شکايت به دستگاه قضايي هم رسيده است مي افزايد:حل معضل آلايندگي نيروگاه نيازمند حساسيت بيشتر مسئولان ارشد استان است و محيط زيست تنها در راستاي وظيفه قانوني خود مي تواند هشدارهاي لازم را به مديران نيروگاه دهد اما بدون حمايت همه جانبه مسئولان ، قطعا نتيجه اي به همراه نخواهد داشت.البته با توجه به اين که نيروگاه شازند وظيفه تامين برق استان را به عهده دارد تعطيلي اين واحد صنعتي نمي تواند راهکار موثري باشد و بايد پي گيري لازم براي اختصاص سهميه گاز نيروگاه صورت گيرد. انصاري با بيان اين که مطابق قانون نيروگاه بايد 9 ماه از سال از سوخت گاز استفاده کند مي افزايد:اما معمولا با توجه به پيک مصرف گاز به ويژه در پاييز و زمستان،عملا اين اتفاق نمي افتد و به گفته مسئولان نيروگاه در اين شرايط آن ها مجبور به استفاده از مازوت مي شوند.البته طبق استانداردهاي زيست محيطي ،استفاده از مازوت نيز تنها در شرايطي که از تجهيزات فيلتراسيون استفاده شود قابل قبول است. وي مي گويد:به دنبال اخطارهاي محيط زيست ، اخيرا مسئولان نيروگاه از نهايي شدن بحث نصب تجهيزات فيلتراسيون هنگام استفاده از مازوت خبر داده اند ضمن اين که قرار است با ساخت مخازن ذخيره گاز،در زمان هاي مورد نياز به ويژه شرايط هشدار آلودگي هوا از سوخت ذخيره شده در اين مخازن استفاده شود .

استفاده از گاز در 60 درصد روزهاي سال
عباس رجايي هم مي گويد: حدود 60 درصد ايام سال در نيروگاه از سوخت گاز استفاده مي شود و 40 درصد باقي مانده به دليل ممکن نبودن اختصاص سهميه گاز مجبور به استفاده از سوخت مازوت مي‌شوند . نماينده مردم اراک تصريح مي کند: با پي گيري هايي که در سفر سوم هيئت دولت داشتيم وزير نفت قول اختصاص سهميه گاز نيروگاه را در صورت اجراي طرح توليد گاز شيرين به ميزان لازم در پالايشگاه هاي عسلويه داد که تنها در اين صورت نيروگاه مي تواند از سوخت مازوت در 40 درصد ايام سال در شرايط فعلي استفاده نکند.

آلايندگي نيروگاه تنها مربوط به شهر شازند
نماينده شازند در حاشيه بهره برداري از پروژه هاي سفر سوم هيئت دولت درخصوص معضل آلايندگي نيروگاه شازند ضمن تکرار موضع‌گيري‌هاي قبلي خود مي گويد: نيروگاه شازند به شکلي که ديگران مطرح مي کنند آلودگي ندارد و تنها مختصري آلايندگي دارد که آن هم مربوط به شهر شازند است و ارتباطي به شهر اراک ندارد چرا که در شهر اراک بيش از دوهزار واحد صنعتي وجود دارد و بايد مشکل آلايندگي آن ها را حل کرد. احمدي بيغش مي گويد: ظرفيت پايين توليد گاز در کشور دليل اختصاص نيافتن سهميه گاز کافي نيست بلکه استفاده از اين سوخت در نيروگاه ها نيازمند طي فرآيندي براي تصفيه است. ضمن اين که در جلسه هيئت دولت در سفر سوم مصوب شد که وزارت نفت ترتيبي دهد استفاده از سوخت مازوت متوقف شود و سهميه گاز کافي به نيروگاه اختصاص يابد.

شرکت گاز در سهميه نيروگاه ها نمي تواند اعمال نظر کند
مدير روابط عمومي شرکت گاز استان با اشاره به اين که سهميه گاز نيروگاه ها توسط ديسپاچينگ وزارت نيرو که کميته اي متشکل از کارشناسان وزارت خانه هاي نفت و نيرو است مشخص مي شود مي افزايد:شرکت گاز استان بر اساس سهميه اعلام شده که روزانه يا چند روز يک بار اعلام مي شود نسبت به اختصاص سهميه گاز به نيروگاه اقدام مي کند و در ميزان سهميه گاز يا کاهش آن در زمان پيک مصرف نمي تواند اعمال نظر کند. صيادي با بيان اين که به طور مثال همين امروز سهميه گاز نيروگاه به صورت نامحدود و به هر ميزان مورد نياز در نيروگاه به ما اعلام شده تصريح مي کند:تنها در فصل پاييز و زمستان با سرد شدن هوا ممکن است وزارت نفت در ميزان سهميه محدوديت اعمال کند ولي در ساير ايام سال مشکلي به لحاظ استفاده از سوخت گاز در نيروگاه وجود ندارد. وي ادامه مي‌دهد : در حال حاضر مصرف گاز نيروگاه حدود 6 ميليون مترمکعب در روز است و اگر سهميه کافي به نيروگاه داده نمي شود اين موضوع بايد توسط مديران نيروگاه پي گيري شود و به شرکت گاز استان که تنها وظيفه ارائه خدمات را به مشترکان به عهده دارد مرتبط نيست . اما پس از دو هفته پي گيري خبرنگار ما براي گفت وگو با مدير عامل نيروگاه حرارتي شازند ، مسئولان اين واحد صنعتي حاضر به مصاحبه در اين خصوص نشدند و تلاش ما براي درج پاسخ مدير عامل نيروگاه در اين گزارش بي‌نتيجه ماند .

مازوت به صرفه است؟
هر چند بحث آلايندگي نيروگاه شازند نيز همچون معضل آلودگي ناشي از فعاليت ساير واحدهاي صنعتي به قصه‌اي تکراري تبديل شده است و چرا حتي با وجود اخطارهاي مراجع قضايي در خصوص صدور حکم تعطيلي نيروگاه در صورت رعايت نکردن ضوابط زيست محيطي ، همچنان بايد شاهد استفاده از سوخت مازوت حتي در نگاه خوشبينانه تنها در 40 درصد ايام سال بود سؤالي است که قطعا مديريت ارشد استان بايد پاسخ گوي آن باشد. البته شايد اين سخن برخي منابع آگاه که نزديکي نيروگاه به پالايشگاه شازند را سبب دسترسي آسان و سريع به استفاده از سوخت مازوت که احتمالا مقرون به صرفه‌تر از استفاده از سوخت گاز در اين واحد صنعتي است عنوان مي‌کنند خود پاسخي روشن به ابهامات موجود در خصوص رفع نشدن معضل آلايندگي نيروگاه تا به امروز باشد و در اين ميان سلامت مردم اين شهر نيز سهمي فراموش شده در اين سناريوي تکراري است.