۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

حذف یارانه ها؛ کاهش 40 درصدی گردشگران مشهد

کاهش 40 درصدي اشغال هتل‌هاي مشهد در سالروز شهادت امام رضا

آغاز طرح هدفمندي يارانه‌ها در كشور با كاهش سفر در بيشتر مقاصد گردشگري همراه بوده است. به‌طوري كه به گفته دبير جامعه هتلداران مشهد، اين شهر نيز، براي اولين بار در ايام شهادت امام رضا، با كاهش 40 درصدي مسافر رو به رو شده است. وي اين اتفاق را در سال‌هاي گذشته بي‌سابقه خوانده است.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ آغاز طرح هدفمندي يارانه‌ها در كشور با كاهش سفر در بيشتر نقاط گردشگري همراه بوده است. به‌طوري كه به گفته دبير جامعه هتلداران مشهد، اين شهر نيز، براي اولين بار در ايام شهادت امام رضا، با كاهش 40 درصدي مسافر رو به رو شده است.

محمد قانعي با اعلام اين خبر به CHN گفت:«در يك اتفاق بي‌سابقه، امسال بر خلاف سال‌هاي قبل در ايام شهادت امام رضا و حضرت محمد(ص)، در مشهد كاهش 40 درصدي مسافر داشتيم.»

وي افزود:«در سال‌هاي قبل رزرو هتل براي ايام شهادت امام رضا معمولا از يك سال قبل انجام مي‌شد اما مسافران امسال هتل‌ها، براي اين ايام در سال آينده هيچ رزروي انجام ندادند.»


دبير جامعه هتلداران مشهد با اشاره به اينكه امسال با وجود لحاظ تخفيف‌هاي ويژه براي اين ايام، در صد اشغال هتل‌ها بازهم پايين بودتصريح كرد:«درصد اشغال هتل آپارتمان‌ها و مهمان پذيران كمتر از 50 درصد و هتل‌ها كمتر از 60 درصد بود.»


وي با بيان اينكه هتل‌هاي مشهد در ايام اربعين نيز خلوت بود خاطر نشان كرد:«در ايام اربعين حسيني نيز اشغال هتل‌ها 10 تا 15 درصد بوده و برخي از آنها حتي يك مسافر هم  نداشتند.»


قانعي عوامل متعددي را در اين زمينه موثر دانسته و افزود: «عوامل متعددي مانند برودت هوا و بارندگي روزهاي اخير در كاهش تعداد مسافر دخيل بوده اما مهمترين عامل بحث حامل‌هاي انرژي و افزايش قيمت سوخت است كه هزينه‌ها را بالا برده و باعث كاهش سفر شده است.»


اين در حالي است كه به گفته دبير جامعه هتلداران مشهد عوامل جوي سال‌هاي گذشته نيز وجود داشته و آنچه كه امسال به عوامل سال‌هاي قبل اضافه شده بحث افزايش قيمت سوخت و بار رواني ناشي از هدفمندي يارانه‌ها است.


قانعي با تاكيد اين موضوع كه كاهش مسافر در ايام شهادت امام رضا زنگ خطري براي مسئولان است تصريح كرد:«از آنجايي كه مشهد مقصد مسافران با قشر متوسط و ضعيف است،دولت بايد نگاه ويژه‌اي در بسته حمايتي از صنعت گردشگري به اين شهر داشته باشد تا چرخه فعاليت خدمات اقامتي در شهر مشهد با مشكل مواجه نشود.»