۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

حسنی مبارک استعفا داد

شبكه الجزيره در خبري فوري اعلام كرد كه فعالان سياسي در مصر اعلام كرده‌اند كه حسني مبارك از سمت خود استعفا كرده است.

الجزيره به نقل از فعالان سياسي در قاهره اعلام كرد كه از صبح امروز مبارك از رياست حكومت مصر استعفا داده است.

الجزيره در ادامه با اشاره به تدابير ويژه در اطراف كاخ حسني مبارك در قاهره اعلام كرد كه نيروهاي گارد حفاظت حسني مبارك به دور كاخ رياست جمهوري مصر سيم خاردار كشيدند تا مانع از ورود مردم خشمگين شوند.

به گزارش رسانه ایران به نقل از فارس، پيش از اين، برخي منابع اسراییلي كه به حلقه نزديكان رئيس جمهوري مصر نزديكند، از استعفاي قريب‌الوقوع حسني مبارك خبر داده بودند.

در همين خصوص برخي تحليلگران اعلام كردند كه تعيين عمر سليمان، مرد سايه و رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر كه شخصي نظامي است، در پست معاونت مبارك، گامي محتاطانه است تا در صورت ادامه فشارها بر مبارك، مقدمه‌اي براي كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت و باقي ماندن قدرت در دست نزديكان وي باشد.

حسني مبارك (۲۹ ژانويه) براي فرو خواباندن خشم مردم مصر، عمر سليمان را معاون خود اعلام كرد و با تعيين احمد شفيق ژنرال نظامي، نخست وزير جديد، در صدد تشكيل كابينه جديد بر آمد.

بر اساس قانون اساسي مصر، در صورت استعفا و مرگ رئيس جمهور در كشور مصر، معاون رئيس حمهور وظايف وي را بر عهده خواهد گرفت. همانطور كه حسني مبارك معاون انور سادات بود و پس از ترور وي (۱۹۸۱)، قدرت را در دست گرفت.

اين خبر از طرف هيچ منبع معتبري تا كنون تأييد نشده است و برخي گزارش‌هاي ديگر كه منابع مشخصي ندارد، بر استعفاي مبارك تأكيد كرده است.

از سوي ديگر شبكه الجزيره در ادامه اعلام كرد كه هزاران نفر از مردم در ميدان شهدا در شهر "بورسعيد " همصدا با مردم قاهره و ديگر شهرها خواستار پايان حكومت حسني مبارك و حزب او بر مصر شدند.

مشاور رسانه‌اي رئيس حزب الوفد نيز در گفت‌وگو با الجزيره تأكيد كرد كه امروز ثابت شد كه مبارك فاقد مشروعيت سياسي است.

شبكه الجزيره در خبري فوري اعلام كرد كه بيش از ۲۵۰ هزار نفر در شهر "المنصوره " در شمال شرق قاهره تجمع كردند.

الجزيره با اشاره به اينكه هزاران نفر در حال حركت به سمت ميدان التحرير هستند، تأكيد كرد ده‌ها هزار نفر از محله‌هاي غرب قاهره در حال پيوستن به خيل عظيم جمعيت در ميدان التحرير در مركز شهر هستند.

ميليون‌ها مصري در سراسر مصر با برگزاري تظاهرات خواستار پايان حكومت حسني مبارك بر اين كشور شدند.