۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

کلينتون خواستار دولتهای مسئول در خاورميانه شد

وزیر امور خارجه آمریکا امروز طی سخنانی، تشکیل دولت های باز و پاسخگو در سراسر خاورمیانه بعنوان راهی برای برقراری ثبات بلند مدت، به رغم مخاطرات کوتاه مدت را خواستار شد.

هیلاری کلینتون که در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان سخن می گفت، با اشاره به اعتراضات گسترده در مصر، تونس و دیگر کشورهای عربی، گفت، طوفانی سهمگین، خاورمیانه را در نوردیده است. جوانان در این کشورها نارضایتی خود را در شبکه های اجتماعی ابراز می کنند. این نسل به درستی خواستار آن است که دولت ها، کارآمدتر، پاسخگوتر و بازتر باشند .

وزیر خارجه آمریکا افزود، این باعث شده است معترضان به خیابان های تونس، قاهره و شهرهای سراسر منطقه بریزند. البته حرکت به سوی دموکراسی مخاطراتی هم دارد. این اقدام می تواند درکوتاه مدت بی ثباتی به همراه داشته باشد. حرکت به سوی دموکراسی فقط زمانی موثر خواهد بود که سنجیده، جامع و شفاف باشد.

هیلاری کلینتون گفت، تغییرات با سرعت های متفاوت در کشورهای مختلف در حال روی دادن است ولی هر کدام از کشورها باید مسیر به سوی دموکراسی را طی کنند.

وزیر حارجه آمریکا افزود، وضعیت موجود پایدار نیست، در سراسر منطقه، پیشرفت واقعی و آشکار باید در جهت دستیابی به نظام های باز، شفاف، منصف و پاسخگو صورت گیرد.

وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در سخنانی در قطر اصلاحات را در کشورهای عربی خواستار شده بود.