۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

مامور سابق اف بی آی در زندان سپاه پاسداران است

بی بی سی : احتمال دارد یک شهروند ناپدید شده آمریکایی در ایران زندانی باشد.
روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف به نقل از اسنادی که سایت ویکی لیکس منتشر کرده، نوشته است که ممکن است رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی - پلیس فدرال آمریکا - در "دست سپاه پاسداران ایران باشد."

سند ویکی لیکس حاوی گزارش یک دیپلمات آمریکایی در یکی از کشورها از محتوای ملاقات او با یک زندانی سیاسی سابق ایرانی است.
براساس این گزارش، این شهروند ایرانی در ماه اوت سال 2009 و در جریان تظاهرات اعتراضی نسبت به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت و در یکی از زندان های متعلق به سپاه پاسداران زندانی شده بود.
او به دیپلمات آمریکایی گفت که هنگام بازداشت در این زندان، متوجه نوشته ای به زبان انگلیسی بر دیوار سلول خود شد.
این نوشته حاوی کلمه "بی. لوینسون" - احتمالا مخفف باب لوینسون - و جملاتی به زبان انگلیسی در زیر آن بود که، این زندانی سابق ایرانی احتمال می داد حاوی درخواست کمک باشد.
دیپلمات آمریکایی در گزارش خود پیرامون ملاقات با این شهروند ایرانی نوشته است: "او گفت که در آن زمان نمی دانست لوینسون چه کسی است و تنها بعد از رهایی از حبس و جستجو در سایت گوگل متوجه شد که این نام به یک شهروند ناپدید شده آمریکایی تعلق دارد."
در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه این زندانی سیاسی سابق ایرانی قادر به ارائه اطلاعات بیشتری در مورد محل نگهداری کنونی آقای لوینسون نبود، اما تصویری دلخراش را از شرایط بازداشتگاه خود در تهران ترسیم کرد.
او گفت که زندان متعلق به سپاه پاسداران "بوی خون می داد" و طی چهار روز بازداشت، زندانبانان با آتش سیگار بدن او را سوزاندند و او را در معرض توهین و آزار جنسی قرار دادند.

مفقود در کیش

دیلی تلگراف می افزاید که دولت ایالات متحده معمولا با اطلاعاتی که افراد شناخته نشده، به امید دریافت پول و یا امتیازات دیگر ارائه می دهند با احتیاط و تردید فراوان برخورد می کند.
با اینهمه، دیپلمات آمریکایی نویسنده گزارش، که با این شهروند ایرانی ملاقات کرده بود، تاکید ورزیده است که این شخص در مقابل اطلاعاتی که ارائه داد، "هیچ چشمداشت و یا انگیزه غیر شرافتمندانه ای نداشت."
رابرت (باب) لوینسون، شهروند شصت و سه ساله آمریکایی، هنگام سفر به جزیره کیش، در ماه مارس سال 2007، ناپدید شد.
آقای لوینسون، که پس از کناره گیری از خدمت در اف بی آی، به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت داشت، ظاهرا در پیگیری یک پرونده مربوط به قاچاق سیگار به کیش سفر کرده بود.
مقامات ایرانی همواره گفته اند که در مورد ناپدید شدن رابرت لوینسون هیچگونه اطلاعی ندارند اما وزارت خارجه آمریکا اظهارات دولت ایران را با تردید بسیار تلقی کرده است.
چند ماه پس از ناپدید شدن این شهروند آمریکایی، دولت ایران با تقاضای ایالات متحده جهت اعزام یک دیپلمات سوئیسی به جزیره کیش برای جستجو به منظور یافتن چمدان ها و یا ردی از رابرت لوینسون مخالفت کرد.
از زمان قطع روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده، سفارت سوئیس حفاظت از منافع آمریکا در ایران را برعهده داشته است.
در دسامبر سال 2007، مقامات جمهوری اسلامی با سفر همسر و پسر آقای لوینسون به ایران موافقت کردند اما این سفر نتیجه ای در پی نداشت.
پیش از این هم برخی از مقامات آمریکایی گفته بودند که به اعتقاد آنان، رابرت لوینسون توسط ماموران امنیتی ایران در کیش بازداشت شده و در یک زندان مخفی در این کشور محبوس است.