۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

نیمی از نفتکش‌های رژیم به انبار نفت تبدیل شده‌اند

رادیو آلمان: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران و تعطیلی نسبی کار نفتکش‌های این کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از نفتکش‌های ایران به منبع ذخیره نفت تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه آورده است که تنها در جزیره خارک ۱۴ نفتکش دریایی ایران متوقف شده‌اند. این گزارش می‌افزاید هر کدام از این نفتکش‌ها بیش از دو میلیون بشکه نفت در خود جای داده است. این نفتکش‌ها به علت تحریم‌ها از حرکت باز مانده و در جزیره خارک لنگر انداخته‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت ایران ۲۵ نفتکش در اختیار دارد. علاوه بر ۱۴ نفتکشی که در جزیره خارک متوقف شده‌اند، تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران سرنوشت مشابهی نیز برای حدود ۹ نفتکش دیگر رقم زده است.

بر طبق گزارش اختصاصی رویتزر ۹ نفتکش دیگر نیز که هر کدام ظرفیت جابجایی حدود یک میلیون بشکه نفت را دارند، بر اساس تحریم‌ها مقصد معینی ندارند و تنها به منبعی برای نگهداری نفت تبدیل شده‌اند.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که بیش از ۵۶ درصد از نفت ایران قابلیت جابجایی ندارد و به صورت ذخیره بر روی نفتکش‌ها نگهداری می‌شود.

به گفته منبع آگاه مورد استناد رویترز، ظرفیت انبارهای نفت در خارک دو ماه است که تکمیل شده و ایران برای نگهداری از نفت ذخیره، آن را به نفتکش‌ها منتقل کرده است.