۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

نامه اوباما به رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه هسته‌ای ايران




باراک اوباما در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای اعلام کرد که ايران در صورت ارائه برخی تضمين‌ها می‌تواند به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای دست يابد.
روزنامه واشنگتن پست، امروز جمعه ۱۸ فروردين‌ماه (ششم آوريل) خبر داد، باراک اوباما پيامی خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران فرستاده و اطمينان داده است که اگر ايران تضمين‌هايی را ارائه کند می‌تواند به فعاليت صلح‌آميز هسته‌ای خود ادامه دهد.
به نوشته ديويد ايگناشز David Ignatius، ستون‌نويس واشنگتن پست، پيام باراک اوباما در اواخر ماه مارس توسط رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه به‌هنگام سفر اخير وی به ايران، در اختيار آيت‌الله خامنه‌ای قرار داده شده است.
ايگناشز می‌افزايد: "اوباما روشن نکرده که آيا ايران می‌تواند در چارچوب برنامه صلح‌آميز هسته‌ای که وعده آن را داده است در خاک خود به غنی‌سازی اورانيوم بپردازد يا خير."
به نوشته واشنگتن پست، چالش مذاکره‌کنندگان اين است که بتوانند سخن آيت‌الله خامنه‌ای را به تعهدی جدی و واقعی در مورد اين‌که ايران بمب اتم نمی‌سازد تبديل کنند
واشنگتن پست نوشته است در ازای "کارت سفيد" ايالات متحده آيت‌الله خامنه‌ای بر سخنان خود مبنی بر اين‌که "ايران هرگز به‌دنبال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست" تأکيد کرده است.
ارسال پيام واشنگتن به تهران در حالی صورت می‌گيرد که مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، قرار است هفته آينده در مکانی که هنوز مشخص نيست برگزار شود.
به نوشته واشنگتن پست، چالش مذاکره‌کنندگان اين است که بتوانند سخن آيت‌الله خامنه‌ای را به تعهدی جدی و واقعی در مورد اين‌که ايران بمب اتم نمی‌سازد تبديل کنند.
ايالات متحده که به تحريم‌های گسترده عليه ايران دست زده و تلاش می‌کند اين تحريم‌ها به‌ثمر بنشيند؛ همچنان با تلاش‌های ديپلماتيک سعی می‌کند ايران را به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای بحث‌برانگيز خود متقاعد سازد.
از سوی ديگر اسرائيل که فعاليت‌های هسته‌ای ايران را "تهديد عليه موجوديت" خود می‌داند همچنان در مورد گزينه حمله نظامی به تأسيسات اتمی ايران مواضع متناقضی را ابراز می‌کند.