۱۳۹۱ فروردین ۱۳, یکشنبه

ترکیه: حمایت از حق دفاع مشروع مردم سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنفرانس "دوستان سوریه" امروز با حضور نمایندگان 70 کشور و با هدف اعمال فشار بر رژیم بشار اسد که به سرکوب خونین مخالفان خود ادامه می دهد، در استانبول ترکیه آغاز شد.

بنابراین گزارش، در نشست استانبول، راههای حل بحران سوریه از جمله طرح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل برای امور این کشور و همچنین احتمال مسلح کردن مخالفان رژیم بشار اسد مورد بررسی قرار می گیرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب طی سخنانی در نشست امروز، خواستار اعمال فشار بیشتر بر شورای امنیت سازمان ملل شد تا اقدامی الزام آور در این شورا علیه رژیم سوریه به تصویب برسد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در این نشست اعلام کرد که چنانچه شورای امنیت سازمان ملل به اقدامی علیه رژیم بشار اسد دست نزند، چاره دیگری جز حمایت جامعه بین المللی از حق دفاع مشروع مردم سوریه باقی نمی نماند.

نخست وزیر ترکیه در سخنان خود از روسیه و چین که تا کنون با هرگونه اقدام شورای امنیت علیه رژیم بشار اسد مخالفت کرده اند، خواست که به مسئولیت های خود عمل کنند.

این در حالیست که برخی شرکت کنندکان در کنفرانس "دوستان سوریه" از جمله عربستان سعودی خواستار مسلح کردن مخالفان سوری برای براندازی رژیم بشار اسد شده اند.