۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

تعطیلی پنجشنبه ها و تضییع حق مادری زنان کارگر


یک کار‌شناس مسائل کارگری اعلام کرد: قانون تعطیلی زنان کارمند و دانش ‌آموزان در روزهای پنجشنبه تضییع کننده حق مادری زنان کارگر است.

حسن صادقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطالب فوق عنوان کرد: نگاه دولت در این مصوبه جامع‌نگر نبوده و اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر منافع خانواده دولت را در بر می‌گیرد.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش یک نمونه بارز از تبعیض کارگران را در مقایسه با کارمندان دولت در اجرای نظام همسان سازی حقوق عنوان کرد و افزود: بیشترین بهره را در نظام همسان سازی کارمندان دولت برده و کارگران در این خصوص زیان کردند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه بار دیگر شاهد آن هستیم که زمینه دورکاری برای کارمندان دولت فراهم شده اما این امکان برای کارگران وجود ندارد اظهار داشت: دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند چرا که اجرای چنین طرحهایی که با منافع سیاسی همراه بوده به نفع منافع ملی کشور نیست.

صادقی در ادامه خاطر نشان کرد: موئلفه‌هایی که در اقتصاد کشور ما تعریف شده است غیر کاربردی است و سود آوری ندارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.

او با بیان اینکه نقش عملی و تفکیک نوع شغل دو عامل موثر در این موضوع و حائز اهمیت است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را با معیارهای متداول اقتصادی حاکم بر اقتصاد بین الملل ارزیابی کنیم فاقد بازدهی مثبت در اقتصاد کشورمان است چرا که هنوز کشور ما به اقتصاد تکنولوژی محور (حتی ۵۰ درصد) دست پیدا نکرده است.

این فعال کارگری اجرای طرح دور کاری را تبلیغاتی دانست و گفت: دولت می‌خواهد با اجرای این طرح بگوید ما مطابق با علم جهان پیش می‌رویم در حالی که کشورهای پیشرفته می‌خواهند با اجرای طرح دور کاری به بازار جهانی دست پیدا کرده و با بازاریابهای مجازی به دنبال تصاحب بخش‌های دیگری از بازارهای جهان باشند.
او ادامه داد: این در حالی است که با توجه به بحران‌های اقتصادی مداوم ما نه صادراتی داریم و نه بدنبال کسب بازارهای جهانی هستیم.

با اعلام تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، کارکنان زن شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با داشتن فرزند زیر هفت سال یا دانش‌آموز دوره ابتدایی می‌توانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را با دیگر ایام هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری یا از طریق دورکاری جبران کنند و این در حالی است که زنان کارگر با وجود تعطیلی فرزندانشان در روزهای پنجشنبه از این امتیاز محرومند.