۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

موج بازنشسته کردن اجباری استادان دانشگاه


اخراج برخی اساتید دانشگاه علم و صنعت به دلیل جدی نگرفتن کلاسهای درس،‌ بهانه جدیدی بود که هفته گذشته سعید جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت در مراسم گرامیداشت مقام والای استاد! و حضور کامران دانشجو، وزیر علوم بیان کرد.

به گزارش«بازتاب»؛ اذعان این رییس دانشگاه به اخراج اساتید که در حضور وزیر صورت گرفت، اثبات ادامه یافتن موج اخراج یا بازنشسته کردن اجباری استادان دانشگاه است که چند سالی است شروع شده است.

این درحالی است که حدود سه هفته قبل انتقاد رسانه‌ها و برخی مسوولان به این روند ، باعث شد تا کامران دانشجو به منتقدان بازنشستگی زودهنگام استادان حمله کند و بگوید: "چرا شلوغش می کنید؟ آمار می گوید تعداد دانشیار در سال 84، 2800 تا بوده و اکنون شده اند 5800 تا.

این افزایش، علی رغم فضاسازی هایی است که می شود. عده ای می نشینند و می گویند استادان را بازنشسته می کنند. خطاب به آنها می گویم این همه فضاسازی که در یک سال گذشته کردید، اکنون بگویید در این یکی دو ساله چند نفر استاد تمام شدند؟ چند نفر بازنشسته شدند؟ چند نفر استخدام شدند؟"

با این حال، آن طور که مشخص است با تداوم اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه های کشورمان، ‌روند جدید این امر از سرعت بیشتری برخوردار گشته است.

علاوه بر اساتیدی که رییس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد، خبرنگار بازتاب نیز از اخراج ده ها نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های تهران و شهید بهشتی خبردار شده است. در این میان، تعدادی از این اساتید نیز به بازنشستگی اجباری ! نائل شده اند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، از جمله افرادی که چندی پیش بازنشسته شده‌اند می توان به دکتر محسن رهامی از اعضای هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اشاره کرد که مفتخر به بازنشستگی زودتر از موعد شده است! این در حالی است که برخی از مسوولان خواستار اخراج وی می‌شوند، اما در نهایت مقرر گردید این استاد دانشگاه با حکم بازنشستگی مجبور به قطع همکاری با دانشگاه شود.

همچنین دکتر تهمورث بشیریه از اساتید حقوق دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه اسفند سال گذشته حکم اخراج خود را دریافت کرد.

علاوه بر آن اساتید دیگری همچون یاوری، نیک پی، نیاورانی، موثق نیز از جمله اساتید دانشگاه شهید بهشتی هستند که با عدم تمدید قراردادشان مواجه شدند.

روند اخراج یا بازنشستگی زودتر از موعد و اجباری برخی استادان دانشگاه‌های کشور از سال 86 آغاز شد. تشدید این روند در سالهای اخیر موجب طرح انتقادات زیادی علیه مسوولان ارشد دولت و وزارت علوم شد.

افزایش اعتراضات به محروم کردن دانشگاه‌های مهم از اساتید خبره باعث شد تا سرانجام محمود احمدی نژاد تیر ماه سال گذشته در نامه‌ای به وزاری علوم و بهداشت دستور جلوگیری از بازنشستگی بی‌رویه اساتید دانشگاه و تفکیک جنسیتی را صادر کند که البته نه تنها هیچ وقعی به این دستور گذاشته نشد، بلکه بر میزان بازنشستگی‌های اجباری افزوده شد. به شکلی که در فاصله کمتر از دو ماه مسوولان دانشگاه صنعتی شریف اقدام به بازنشستگی ۲۵ نفر از استادان این دانشگاه کردند.

پس از آن نیز این روند ادامه یافت و تا ‌آنجا که مشخص شده تا کنون ده‌ها استاد دیگر که عضو هیات علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور هستند، با سابقه‌های بالا بازنشسته یا اخراج شده‌اند.

پیش از این هشدارهایی درباره آسیبهای این گونه اقدامات داده شده بود. از جمله عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بازنشستگی اساتید باتجربه دانشگاه به صورت نسنجیده و غیرعلمی موجب رکود علمی و مهاجرت مغزها خواهد شد.