۱۳۹۱ مرداد ۱۱, چهارشنبه

احضار و بازجویی از یک دانشجو کُرد در خراسان


آژانس کُردپا: یک دانشجوی کُرد از سوی اداره‌ی اطلاعات شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی، احضار شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره‌ی اطلاعات شهرستان شیروان روز هفتم مردادماه، "محمد محمودی" از شهروندان ساکن این شهر را به دلیل آنچه ارتباطات فرهنگی با مناطق کُردنشین غرب ایران عنوان گردیده، احضار و بعدها وی را آزاد کردند.

این شهروند کُرد خراسان که از دانشجویان مقطع دوره‌ی کارشناسی ارشد در استان خراسان شمالی است به هنگام احضار مورد بازجویی و بازخواست مأموران اطلاعاتی قرار گرفت.

یکی از بستگان نزدیک محمد محمودی به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: ارتباط و مراودات وی با کُردهای غرب ایران تنها در حد نوعی ارتباط فرهنگی-گردشگری بوده است.


حراست دانشگاه ایلام مانع از انتشار نشریه‌ای دانشجویی شد

آژانس کُردپا: یک نشریه‌ی دانشجویی در استان ایلام که پیشتر مجوز انتشار آن صادر شده بود قبل از چاپ نخستین شماره‌ی آن، لغو امتیاز گردید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نشریه‌ی دانشجویی "چرداول" که مدتی قبل مجوز انتشار آن از سوی "دانشگاه باختر" ایلام صادر شده بود، بعد از آماده‌سازی و در پایان مراحل چاپ توسط حراست دانشگاه از انتشار نشریه جلوگیری شد.

گزارش ارسالی خبرنگار آژانس کُردپا حاکی از آن است که مسئولان حراست دانشگاه باختر ایلام دانشجویانی را که در این نشریه کار می‌کردند، مطلع نموده که در صورت انتشار و توزیع نشریه‌با موانع و مشکلات انضباطی روبرو می‌شوند.

نشریه‌ی دانشجویی چرداول با لهجه‌ی کُردی "لَکی" در حال چاپ و انتشار بود.

برخورد و لغو مجوز نشری‌های کُردی به ویژه نشریات دانشجویی در پایان سال 88 وارد فاز جدیدی گردید و در این ارتباط در دو استان کُردنشین کرمانشاه و ایلام نشریات نظیر "واژه نو"، "زاروی واران"، "هاوار" و "طاق‌بُستان" توسط نهادهای امنیتی-فرهنگی از انتشار آنان جلوگیری شده است.

بیشتر نشریات کُردی و فارسی دانشجویان کُرد با رویکردی فرهنگی، ادبی و اجتماعی بوده و هیچ گرایش سیاسی خاصی نداشته‌اند.