۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

ترکیه: سیاست مهار در قبال رژیم تهران شکست خورده

خبرگزاری مهر: روزنامه جمهوریت ترکیه برخی مسائل منطقه ای را عامل اصلی تحول ناگهانی درروابط تهران و آنکارا ارزیابی کرد.

این روزنامه با استناد به برخی منابع آگاه ادعا کرد: تحول ناگهانی ایجاد شده در موضع گیری مقامات ترکیه در یاره ایران به برخی مسائل منطقه ای مرتبط است.

این روزنامه با اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: نخستین دلیل؛ حمایت ایران و سوریه از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) است. دومین مسئله؛ اثبات حمایت سیاسی ، مالی و حتی نظامی ایران از نظام بشار اسد در سوریه است. سومین دلیل هم به استفاده ایران از جریانهای داخلی ترکیه برای موضع گیری علیه مقامات دولتی این کشور است.

روزنامه جمهوریت در ادامه با برشمردن مسائل فوق می نویسد: همه این عوامل باعث تغییر در مواضع مقامات ترکیه درباره ایران شده است. آنها هم اکنون متوجه شده اند که سیاست مهار در قبال ایران شکست خورده است و این سیاست ایران را مواضع هجومی اش باز نمی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: البته مشخص نیست که بعد از این تحول موقتی مواضع دو طرف، روابط به حالت قبل بازگردد یا اینکه وارد مرحله جنگ سرد و سپس تنشهای داغی شود که از سطح مواضع کلامی و سخنان آتشین فرا تر می رود.</strong>


انتقادات تند معاون اردوغان علیه رژیم تهران

معاون نخست وزیر ترکیه در اظهارتی قابل تامل عنوان داشت که آنکارا هر اقدامی که نیاز باشد برای مقابله با رژیم ایران انجام می دهد.

به گزارش روزنامه تودی زمان، "بلند آرینچ" که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: مواضع رژیم ایران در قبال ترکیه موجب ناراحتی مقامات آنکارا شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه اظهارات خود مدعی شد: نه فقط در موضوع سوریه بلکه در برخی موارد مواضع اتخاذ شده از سوی حکومت ایران ما را ناراحت کرده است.

آرینچ افزود: منظور من رفتار ناراحت کننده رژیم ایران است و ترکیه هر اقدامی را که لازم باشد برای مقابله با تهدید ایران انجام می دهد.

وی همچنین مدعی شد که افزایش حملات حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک ) در جنوب ترکیه با حمایت ایران انجام می شود.

آرینچ مدعی شد: اطلاعاتی به دست ما رسیده که اعضای پ.ک.ک از داخل ایران وارد ترکیه می شوند . بنابر ادعای این مقام ترک، اعضای پ.ک.ک در کمپی به نام "سهیدان" در داخل ایران مستقرهستند و برای انجام عملیات ابتدا به کردستان عراق رفته و سپس از آنجا وارد ترکیه می شوند.