۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

مصر؛ مخالفان دفاتر اخوان المسلیمن را به آتش کشیدند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، شماری از مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر امروز دفاتر حزب "آزادی و عدالت" نزدیک به اخوان المسلیمن را در سه شهر مصر به آتش کشیدند.
این اقدام در اعتراض به تصمیم شب گذشته محمد مرسی مبنی بر گسترش اختیارات وی صورت گرفته است.
از سوی دیگر اعلام شد که مشاور مسیحی محمد مرسی در اعتراض به احکام جديد رياست جمهوری مصر استعفا کرده است.
سمیر مرقص روز جمعه اعلام کرد در اعتراض به احکام تعجب آور مرسی از سمت خود استعفا می کند.
مرقص به روزنامه الاهرام مصر گفت، من تصمیم گرفتم استعفا کنم چرا که رئیس جمهور و مقامات ریاست جمهوری قبل از اعلام این احکام، مرا در جریان قرار نداده بودند. من از طریق رسانه ها از این احکام اطلاع یافتم.
همزمان محمد مرسی رئیس جمهور مصر اعلام کرده که به مسیر خود ادامه می دهد و تصمیمات دیروز وی برای خدا و کشور بوده است.
از سوی دیگر مخالفان وی می ‌گویند که مرسی قدرت سیاسی را قبضه کرده و زمینه دیکتاتوری را فراهم کرده است.

نگرش اخوان المسلمين بر قانون اساسی مصر
یک تحلیلگر شبکه فرانس24 گفت، محمد مرسی رئیس جمهور مرسی درحال انحرافات استبدادی است و حتی مخالفان سیاسی اش وی را فرعون خوانده اند. تصمیماتی که مرسی گرفته، مغایر اصول دموکراتیک است. او پیش از این اختیارات قانونگذاری و اجرایی را در دست داشت و با وارد شدن به حیطه قضایی شخصا اختیارات خود را گسترش داده و تمامیت خواهی را در پیش گرفته است.
وی افزود، محمد مرسی به تدریج مهره هایش را پیش می برد. او در ماه اوت اختیار قانونگذاری را در دست گرفت و با موفقیت بین المللی اخیر خود یعنی دستیابی به توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، تصمیم گرفت وارد حیطه قضایی شود. او می خواهد در دوره انتقالی نگرش کلی اخوان المسلمین را بر قانون اساسی تحمیل کند.