۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

اعدام پنج تن در سمنان و یزد

پنج تن از جمله یک تبعه افغانستان  صبح روز شنبه، نهم دی ماه در شهرهای سمنان و یزد اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از دادگستری کل استان سمنان، حکم اعدام فردی با هویت "م.م"٢٧ساله اهل هرات افغانستان به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۹٧٠ گرم هروئین فشرده (کراک)  در سمنان اجرا شد.

براساس اطلاعیه دادگستری کل استان سمنان، کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی "پس از انجام بررسی‌های لازم و  احراز نشدن شرایط"، تقاضای عفو متهم یاد شده را رد کرده است.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که دو تن به نام‌های "ع – ب" و "ر – د" به اتهام تجاوز به عنف در منطقه چاهک شهرستان خاتم، یک تن به نام" ن – ب" به اتهام  تجاوز به عنف با عنوان مامور قلابی شرکت گاز و یک تن دیگر نیز "م - ع "  به اتهام حمل و نگهداری ۹٨٠ گرم هروئین و٣٨  کیلو و ٧٥٠ گرم تریاک در زندان مرکزی یزد به دار آویخته شدند

حکم اعدام فردی با هویت "م.م"٢٧ساله اهل هرات افغانستان به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۹٧٠ گرم هروئین فشرده (کراک) روز شنبه، نهم دی ماه در سمنان اجرا شد 
روزنامه کيهان ۲۹ آذر ماه سال جاری نیز از اعدام هفت تن در زندان اصفهان به اتهام "قاچاق مواد مخدر و تجاوز" خبر داده بود.

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود که هشتم فروردين‌ماه امسال منتشر شد اعلام کرد در سال ۲۰۱۱ دست‌کم ۳۶۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.اين تعداد اعدام پس از چين بالاترين رقم اعدام در جهان است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل نيز گفته است در سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰ مورد اعدام در ايران تا اواسط سپتامبر انجام شده و تا ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۴۲۱ مورد اعدام به‌شکل رسمی و ۲۴۹ مورد اعدام مخفيانه اعلام شده است.

به‌گفته احمد شهيد ۸۱ درصد از تمامی موارد اعدام در ۲۰۱۱ مربوط به مواد مخدر، ۴/۳ درصد محاربه و ۴/۱ درصد تجاوز بوده‌اند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در گزارش خود تأکيد کرد که جرائم مواد مخدری از جمله جرائمی نيست که تحت قوانين بين‌المللی به صدور حکم اعدام منجر شود.

شمار بالای اعدام‌ها و اعمال اين مجازات در ايران همواره مورد اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است اما مقام‌های جمهوری اسلامی تعيين نوع مجازات برای متهمان را "مسئله داخلی" اين کشور می‌دانند