۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

ايران: اعدام ۱۲ زندانی در چهار روز

با پنج اعدامی که امروز در کرمان صورت گرفت آمار اعدام‌ها در ايران، در چهار روز اخير به ۱۲ تن رسيد.


هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران خبر داد بامداد امروز، چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه پنج زندانی بلوچ محکوم به اعدام از سوی دستگاه قضايی در شهر کرمان اعدام شدند.

اين تارنما نام افراد اعدام‌شده را نظر شه‌بخش، نعمت‌الله شه‌بخش، عبدالله شه‌بخش، عبدالرحمن شه‌بخش و صالح نوتی زهی عنوان کرد اما جزئياتی از نوع اتهام آن‌ها منتشر نکرد.

اين پنج نفر حدود پنج سال پيش در اتوبوسی که در مسير سيرجان به کرمان متوقف شده بود؛ بازداشت شدند.

همچنين در روز يکشنبه گذشته نيز هفت نفر در اصفهان و کرج به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده‌اند.

شش نفر از آن‌ها در زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) اعدام شدند که دو تن از آنان زن و يک تن ديگر تبعه افغانستان بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران آمار اعدام‌شدگان در دی‌ماه سال جاری را ۴۹ نفر اعلام کرد که ۱۱ مورد آن در برابر ديدگان مردم صورت گرفته است
در زندان رجايی‌شهر کرج نيز در همين روز يک زندانی ۳۰ ساله به نام مسعود علی مرادی اعدام شد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران آمار اعدام‌شدگان در دی‌ماه سال جاری را ۴۹ نفر اعلام کرد که ۱۱ مورد آن در برابر ديدگان مردم صورت گرفته است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل نيز گفته است در سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰ مورد اعدام در ايران تا اواسط سپتامبر انجام شده و تا ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۴۲۱ مورد اعدام به‌شکل رسمی و ۲۴۹ مورد اعدام مخفيانه اعلام شده است.

به‌گفته احمد شهيد ۸۱ درصد از تمامی موارد اعدام در ۲۰۱۱ مربوط به مواد مخدر، ۴/۳ درصد محاربه و ۴/۱ درصد تجاوز بوده‌اند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در گزارش خود تأکيد کرد که جرائم مواد مخدری از جمله جرائمی نيست که تحت قوانين بين‌المللی به صدور حکم اعدام منجر شود.

شمار بالای اعدام‌ها و اعمال اين مجازات در ايران همواره مورد اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است اما مقام‌های جمهوری اسلامی تعيين نوع مجازات برای متهمان را "مسئله داخلی" اين کشور می‌دانند.