۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

چماق جان کری،...چماق سیاست تدوین شده آمریکا


لیلا جدیدی

چماق کلینتون، چماق جان کری، چماق سیاست تدوین شده آمریکا

جان کری در مراسم معرفی و کسب تاییدیه برای به دست گرفتن پست وزارت خارجه آمریکا، نگرانی در مورد سیاست هسته ای جمهوری اسلامی را در آغاز و در مرکز سخنان خود قرار داد. سخنان کری نشانه ای روشن از برنامه وی برای پیشبرد سیاست خارجی تدوین شده آمریکا بود که با آمدن و رفتن این یا آن وزیر تغییر نمی کند. و اینگونه آب پاکی روی دست خیالپردازیهای جمهوری اسلامی ریخته شد. 

از مدتها پیش جمهوری اسلامی "ملایم" بودن جان کری در پست وزارت امور خارجه آمریکا را در بوق و کرنای خود برای دلداری نیروهایش می دمید. از "پیش بینی های مثبت" مانند "رویکرد تعاملی"، "راهگشایی" تا "گفتگوهای پنهان و علنی" و "به رسمیت شناختن ایران به یک بازیگر منطقه ای" همگی و بیشتر، برای گول زدن شنوندگان مشتاق و دل نگران رژیم تکرار می شد. اما هنوز کوک زدن لبه این کلاه گشاد تمام نشده بود که آنچه عیان بود، بیان شد.

جان کری در سخنان خود اطمینان خاطر داد که هر اقدامی لازم باشد برای جلوگیری رژیم جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای انجام خواهد شد. وی به حاکمان ایران هشدار داد: "و تکرار می کنم، سیاست امروز ما محدود کردن نیست، جلوگیری کردن است و اکنون عقربه های ساعت ضربه های آخر را می زند." 

وی همچنین گفت که برخلاف ادعای حکومت ایران، "قدرتهای جهانی معتقدند، ایران خواهان ساخت سلاح هسته ای است". آقای کری تاکید کرد: "ایران باید این را درک کند که اگر برنامه آنها صلح آمیز است، باید ثابت شود." 

نکته جالب توجه دیگر، اظهارات پاسدار فیروزآبادی است که همزمان با اعلام تغییرات در دولت آمریکا، مدعی شد که خانم کلینتون اخبار غلط در باره اوضاع سوریه به اوباما داده و ابراز خوشحالی کرد اکنون با "حذف خانم کلینتون و آمدن جان کری"، دولت آمریکا موضع خود را در سوریه "اصلاح" کند. 

جان کری در این باره نیز گفت، اسد اقدامات "غیر قابل توجیهی" صورت داده و در نتیجه "امکان باقی ماندن در قدرت را نخواهد داشت".