۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

آغاز مذاکرات قزاقستان؛ ولایتی پیشنهاد 1+5 را رد کرد

به گزارش فارس، مذاکرات رژیم تهران و گروه 1+5 ساعت 13:30 امروز به وقت محلی (11 به وقت تهران) در هتل ریکسوس آلماتی آغاز و به احتمال زیاد در روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران در نشست مسکو پیشنهادی 5 ماده‌ای را مطرح کرد که با گذشت حدود 9 ماه از مذاکرات مسکو هنوز 1+5 پاسخی به آن نداده است.



سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پیش از برگزاری نشست آلماتی اعلام کرد که 1+5 در این نشست قصد دارند پیشنهاد جدیدی ارائه دهند و این پیشنهاد جدید دارای عناصر قابل توجه‌ای خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی عنوان کرد که پیشنهاد 1+5 در نشست آلماتی همان بسته سال 2008 است.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه پنجم اسفند ماه و در آستانه مذاکرات آلماتی طی سخنانی در سازمان انرژی اتمی گفت که اگر کشورهای1+5 می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند، باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند.


واکنش ولایتی به پیشنهاد جدید غرب 

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل تاکید کرد که صرف نظر از اینکه کسانی که عضو 1+5 هستند چه موضعی اتخاذ کنند، بنای جمهوری اسلامی ایران بر ادامه مذاکرات با 1+5 بر اساس حفظ منافع و حقوق اساسی ملت ایران بویژه در بخش هسته ای است.

علی اکبر ولایتی در گفتگو با خبرنگار مهر مبنی بر پیشنهاد اخیر غربی ها برای مذاکرات آلماتی مبنی بر اینکه در برابر تعطیلی فعالیت های هسته ای در سایت فردو تحریم صادرات فلزات گرانبها برداشته شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حق قانونی و مشروع خودش پافشاری کرده و می کند.

وی افزود: در استفاده از انرژی هسته ای هم این موضع ثابت ایران است که بر حق و حقوق قانونی خود پافشاری کند.


دستيابی رژيم تهران به سلاح اتمی غيرقابل قبول است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، جان کری وزير خارجه آمريکا در يک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ويليام هيگ وزير خارجه انگلستان در لندن تصريح کرد، دستيابی رژيم تهران به سلاح هسته ای در اين نقطه از جهان غيرقابل قبول است.

جان کری افزود، ما آماده ‌ایم برای جلوگیری از پیامدهای هولناک شکست مذاکرات، با حسن نیت مذاکره کنیم و افزود، انتخاب در دست رژیم تهران و امیدواریم انتخاب درستی بکنند.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات هسته ای که قرار است از فردا در قزاقستان برگزار شود، بیان شده است.

این در حالیست که ديپلماتها و ناظران بين المللی پيشاپيش از بی نتيجه بودن مذاکرات قزاقستان خبر می دهند.


روزنامه حکومتی: عربده کشی را متوقف کنيد 

روزنامه حکومتی رسالت در سرمقاله خود نوشت: از آخرين مذاکره با 1+5 نزديک به 9 ماه است که می گذرد. اين که ما 9 ماه پيش کجا بوديم و الآن کجا هستيم، درک آن برای ما و حريفان بين المللی ايران خيلی ناشناخته نيست. 

دانشمندان جوان ما هر روز يک پيشرفت خوب را در فناوری صلح آميز هسته ای تجربه می کنند. اين پيشرفت ها در سايه بی اعتنايی به تهديدها و تحريمها صورت گرفته است. 

مردم و مسئولان هزينه پيشرفتهای هسته ای را که متضمن استقلال کشور است می دانند لذا در پرداخت آن ترديد نمی کنند. 

ما در گفتگوها با نشاط، اخلاقی و حقوقی ظاهر شديم، آنها عبوس و گرفته و خشمگين! 

8ماه منتظر توافقات مسکو بوديم هيچ پاسخی دريافت نکرديم. ما به آنها ثابت کرده ايم فشارها بی نتيجه است اما آنها هم چنان بر فشارها افزوده اند. 

صبر و شکيبايی ملت و مسئولان در مذاکرات تو در تو با 1+5 حوصله آنها را هم سر آورده است.