۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

پایان مذاکرات؛ 1+5 پیشنهاد جدیدی ارائه نداد (تکمیلی)

مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان ساعتی پیش پایان یافت.

به گزارش فارس، نمایندگان ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 2 روز (سه‌شنبه و چهارشنبه - هشتم و نهم اسفند) در هتل ریکسوس آلماتی قزاقستان و طی 2 دور به مذاکره پرداختند.

دور اول مذاکرات بعدازظهر سه‌شنبه حدود سه ساعت به طول انجامید و دور دوم نیز پیش از ظهر چهارشنبه در این محل برپا شد.




1+5 پیشنهاد جدیدی ارائه نداد 

خبرگزاری مهر: یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت ایران در واقع پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.

این دیپلمات که در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده از جانب منابع غربی دریاره ارائه یک پیشنهاد جدید به ایران سخن می گفت، گفت: صورت صحیح مسئله این است که گروه 1+5 پیشنهاد بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده است که پاسخی به پیشنهاد مسکو باشد. بنابراین آنچه روز سه شنبه به تیم ایرانی ارائه شد یک پاسخ است نه یک پیشنهاد جدید.

این دیپلمات اضافه کرد: اینکه این پاسخ تا چه حد قابل قبول است محتاج بررسی است.


مذاکرات کارشناسی ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول

به گزارش فارس، نمایندگان ایران و 1+5 توافق کردند که اواسط فروردین ماه در آلماتی(۵ و ۶ آوریل) بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

نمایندگان ایران و 1+5 سه‌شنبه و چهارشنبه (هشتم و نهم اسفند) در آلماتی دو دور مذاکره کردند.

مذاکرات کارشناسی ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول برگزار می‌شود.


مذاکرات بعدی در ماه آوریل در آلماتی برگزار می‌شود 

سعدی جلیلی دبیر شورای عالی امنیت گفت: 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای شش ماه آینده و در جهت اعتمادسازی برداشته شود.

وی امروز (چهارشنبه) پس از پایان دو دور مذاکره با نمایندگان 1+5 و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری به تشریح برخی از توافقات حاصله پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن قدردانی از دولت قزاقستان برای میزبانی مذاکرات و قدردانی از ملت قزاقستان و شخص نظربایف برای توجه ویژه به این گفت‌وگوها گفت: ایران شش ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفت‌وگوها اعلام کرد، این طرح 5 محور برای همکاری‌ها داشت و قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود.

جلیلی افزود: روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادات و طرح ایران، پیشنهاداتی را ارائه کرد که ناظر بر برخی محورهای طرح پیشنهادی ایران بود.

وی گفت: برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای شش ماه آینده و در جهت اعتمادسازی برداشته شود.

دبیر شورای عالی امنیت اضافه کرد: تأکید ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام‌ها بود و اینکه پیشنهادات نباید نافی حقوق ایران باشد.

وی افزود: قرار شد در تاریخ 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و 16 فروردین جلسه سیاسی با 1+5 مجددا در آلماتی برگزار شود.