۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

بحران اتمی رژیم؛ اولاند و کری گفتگو می ‌کنند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته آینده، بیست و هفتم فوریه با فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه دیدار و در مورد رژیم تهران گفتگو خواهند کرد. در این دیدار لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حضور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات فرانسوی، قرار است موضوعاتی چون جنگ در مالی، بحران سوریه و پرونده هسته ای رژیم تهران مطرح شده و طرفین در مورد آن گفت و گو کنند.

رادیو فرانسه افزود، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است از فردا، یکشنبه، بیست و چهارم فوریه سفری را به برخی کشورهای اروپا و خاورمیانه برای دیدار با دیپلمات های این کشورها آغاز کند.

در این سفر که تا ششم مارس آینده به طول می انجامد، وی به کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر خواهد رفت.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده که هرچند قرار است موضوع دخالت نظامی فرانسه در مالی و حمایت آمریکا از فرانسه، موضوع اصلی گفت و گو بین طرفین قرار گیرد اما موضوعات دیگری چون برنامه هسته ای رژیم تهران، صلح بین فلسطین و اسرائیل، جنگ داخلی سوریه، افغانستان و کره شمالی هم در این جلسه مطرح خواهد شد.

گفتنی است با انتشار گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی نطنز دولت های غربی نسبه به این امر واکنشن نشان دادند.

این سانتریفوژها به رژیم تهران امکان می دهد که برنامه غنی سازی خود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته و پس از انتشار گزارش آژانس، این اقدام ایران را تحریک‌آمیز خواند.

از سویی قرار است روز سه‌شنبه، هشتم اسفند، رژیم تهران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان پای میز مذاکره در مورد پرونده هسته ای بنشیند.

مذاکرات پیشین رژیم تهران با گروه 5+1 که در مسکو صورت گرفت، بی نتیجه مانده بود.