۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

چهارده خبرنگار زندانی در ایران آزاد شدند

به گزارش روزنامۀ "شرق" چاپ تهران چهارده تن از هیجده روزنامه نگار اصلاح طلبی که توسط وزارت اطلاعات ایران به اتهام همکاری با رسانه های مخالف جمهوری اسلامی در خارج دستگیر و زندانی شده بودند، آزادی خود را بازیافتند. 

به گزارش رادیو فرانسه، خبرنگارانی که طی روزهای اخیر به قید وثیقه آزاد شده اند عبارتند از پژمان موسوی، جواد دلیری، میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، پوریا علمی، مطهره شافعی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، امیلی امرایی، ریحانه طباطبایی، کیوان مهرگان، علی دهقان، حسین یاقچی و فاطمه ساغرچی. 

روزنامه نگاران آزاد شده در جراید "شرق"، "آرمان"، "اعتماد"، "بهار"، هفته نامه "آسمان" و خبرگزاری کار ایران، "ایلنا"، کار می کردند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سی ام ژانویه گذشته اعلام کرد که خبرنگاران و روزنامه نگاران دستگیر شده همگی در هماهنگی با یک شبکۀ رسانه ای در خارج از کشور در آستانۀ انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران فعالیت می کردند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران همچنین دستگیرشدگان را متهم کرده بود که با استفاده از روش های منحصربفرد خبرها و تحلیل ها در مورد اوضاع ایران را به خارج می فرستادند و همزمان از خارج دستور دریافت می کردند.

مقامات در ایران رسانه های فارسی زبان خارجی را به توطئه علیه جمهوری اسلامی به منظور بی ثبات کردن حکومت تهران متهم می کنند. شماری از حکومت های غربی، اتحادیۀ اروپا و سازمان های مدافع حقوق بشر دستگیری و سرکوب خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنان شده بودند.