۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

تبعیض ایرانیان و مراسم نوروز در آلمان

آلمان: برای مراسم نوروز به ایرانی‌ها ماهی قرمز نمی فروشیم!
تبعیض ایرانیان و مراسم نوروز در آلمان
به تدوین: مایکل مبشری 
MICHAEL MOBASHERI 

به نقل از گزارش رادیو اسراییل  در روز 14 مارس 2013«فروشگاههای فروش حیوانات به ایرانیانی که برای مراسم نوروز قصد خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین را دارند، ماهی قرمز نمی‌فروشند.»

[1]

در آلمان برای خرید چند عدد ماهی قرمز ناقابل باید شجره‌نامه خوانوادگی خود را با هم به اطلاع یک فروشنده‌ی روستایی‌زاده و کم‌سواد آلمانی برسانید؛ آن هم نه به صورت یک مکالمه‌ی متمدنانه، بلکه به صورت یک بازجویی بی‌شرمانه؛ آن گونه که یک اسیر جنگی در برابر یک افسر نازی آلمانی«موظف» به تحمل آن است. 
در کشوری که مدعی است به اصول دموکراسی پایبند است و از تاریخ بی‌شرمانه‌ی نازی خود درس عبرت آموخته و به قول ما ایرانی‌ها«آدم شده» به ایرانی‌ها ماهی قرمز نمی‌فروشند... بسیار عالی! ولی چرا ناگهان حیوان‌فروشهای یک لا قبای آلمانی چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند و اساساً چگونه قادر به انجام چنین تبعیضی هستند؟ بیشتر شرکتها و فروشگاههای نامبرده«عدم رسیدگی مناسب به ماهی‌های قرمز از سوی ایرانیان» و یا « دفاع از حقوق حیوانات» را بهانه و دستاویز این عمل تبعیض‌آمیز قرار داده و سعی بر توجیه کردن این تبعیض اجتماعی-فرهنگی دارند.
حقیقت اما گونه ی دیگری است: چندی است که زمزمه‌ی  به رسمیت شناختن مراسم نوروز در پارلمان اروپا و بسیاری محافل سیاسی دیگر مطرح است. جای تعجبی وجود ندارد که آلمان در اثر تأثیرپذیری عمیق از گذشته‌ی نازی و بینش فاشیزم هیتلری اساساً جامعه‌ای فرهنگ‌ستیز و بیگانه‌هراسXenophobe  است و از دیگر انسانها و مراسم فرهنگی و ملی آنان متنفر و بیزار می‌باشد. شگفت نیست که این عقبماندگی فکری و فرهنگی هنوز هم در جامعهی آلمان ریشه دارد:«رژیمهای استبدادی معمولاً دیر یا زود سرنگون میشوند، ولی آثار بسیار مخربِ فرهنگی-اجتماعی که از آنان بر جای میماند، بسیار عمیق و دیرپا است و حتا افکار و بینش چندین نسل آینده را به منفیترین شکل تحت تاثیر قرار داده و مسموم میکند.»[2] آلمان به عنوان یکی از هم‌پیمانان و شرکای رژیم ملایان در اروپا تمایل بسیاری در برآورد کردن توقعات و نقشه‌های ضد ایرانی و فرهنگ‌ستیز‌ی ملایان داشته و دارد تا جایی که حتا دستگاه‌های امنیتی آلمان اسامی فعالان سیاسی اپوریسیون ایرانی را بطور گسترده و مرتب در اختیار سفارت ایران و دستگاههای امنیتی ملایان قرار می‌دهند[3]
اینکه ملایان نیز با فرهنگ ایران و ایرانیان سر دشمنی دارند و مراسم نوروز را مغایر اسلام و آیین‌های مذهبی عقب افتاده‌ی اسلامی قلمداد می‌کنند و چندین بار در پس تحریم و ریشه‌کنی ناکامانه‌ی مراسم نوروز برآمده‌اند بر کسی پوشیده نیست؛ اما اعمال دست‌درازی آنان خارج از ایران در ابراز دشمنی با فرهنگ پارسی، امری است جدید که نظیر آن تاکنون در این ابعاد مشاهده نشده است. اکنون ملایان در حالتی از تحقیر و سرگشتگی عمیق که با اعمال تحریم‌های گسترده‌ی بین‌المللی بیش‌تر تقویت شده است، به برخی هم‌پیمانان خود در غرب روی نهاده و از آنان تقاضا دارند از به رسمیت شناختن مراسم فرهنگی عید نوروز به هر ترتیب سرباز زنند و انجام این مراسم را برای ایرانیان غیرممکن گردانند. به نظر می‌رسد این خواسته به ویژه در آلمان که از حامیان اصلی اقتصادی و ایدئولوژیکی رژیم ملایان است مورد استقبال قرار گرفته و نه تنها به صورت ِاعمال تبعیض ایرانیان بازتاب می‌یابد بلکه تحقق‌پذیر نیز شده است. در کشوری که شاعر و برنده‌ی«جایزه نوبل ادبیات» آن یک دروغگو و شارلاتان فرومایه و بی‌شرم، یک عضو سابق اس.اس و جوجهنازی سابق بنام گونتر گراس  Guenter Grass است که با اشعار فرومایه‌ی یهودستیزانه‌ی خود با ملایان ابراز همبستگی می‌کند و سعی در تحریف تاریخ دارد، البته این موقعیت برای ملایان ممکن است و زمینه برای اعمال تبعیض بیش از بیش فراهم! [4]    

پیوست‌ها

[1] Repoted by Radio Israel- Persian 14.03.2013

[2] (Hrg.)Lynn Ciminski und Martin Schmitt. Alexander Stein. 
Adolf  Hitler, Schüler der „Weisen von Zion“ (Page 219), 
ça ira Verlag, 2011. ISBN: 978-3-86259-103-9

[3] کتاب آلمانی ها و ایران- تاریخ گذشته و معاصر یک دوستی بدفرجام- اثر دکتر ماتیاس کونتزل
                - ترجمه مایکل مبشری-2012  انتشارات فروغ و انتشارات خاوران- ص 251 

[4] Guenter Grass- Was gesagt werden muss. 10 Apri 2012.
http://www.sueddeutsche.de/kultur/gedicht-zum-konflikt 
-zwischen-israel-und-iran-was-gesagt-
werden-muss-1.1325809