۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

هیچ اثرجهانی ایران در مراسم ساعت زمین یونسکوشرکت نداشت

درفراخوان جهانی یونسکو برای شرکت آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی درمراسم ساعت زمین، هیچ اثری از ایران حضور نداشت.

دانلود فایل مرتبط با خبر:  درفهرست منتشر شده ازسایت‎های میراث جهانی که به دعوت یونسکو در برنامه ساعت زمین شرکت کردند، نامی ازهیچ اثر ایرانی نیست.



خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ درجریان برگزاری مراسم ویژه "ساعت زمین" که هرساله روز 23 مارچ به مدت نیم ساعت از 8.30 تا 9 شب به وقت محلی، تمامی چراغ‏ها و لوازم برقی به طورداوطلبانه خاموش می‎شود، آثار ثبت شده درفهرست میراث جهانی نیز شرکت کردند اما در فهرست سایت‎های شرکت کننده، نامی ازهیچ اثرثبت شده ایرانی نبود.

در فهرستی که یونسکو به همین مناسبت منتشر کرده آمده است: «یک بار دیگر یونسکو در همکاری با بنیاد جهانی حمایت از حیات وحش (WWF) مراسم ساعت زمین را به عنوان یکی از بزرگترین و فراگیر‎ترین و شناخته شده‎ترین کمپین‎های زیست‎محیطی درجهان، از تمامی سایت‎های ثبت شده درفهرست میراث جهانی خواست تا با خاموش کردن تمامی وسایل روشنایی در ساعت مقرر، در این اقدام جهانی مشارکت کنند.»

یونسکو همچنین فهرست کاملی از سایت‎های جهانی که به این فراخوان یونسکو پاسخ مثبت داده و چراغ‎ها را درساعت مقرر خاموش کردند، ارائه کرده است اما دراین فهرست نسبتا بلند، نامی از آثار و محوطه‎های ایرانی که درفهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‎اند، نیامده است.

طبق فهرست ارائه شده، بیشتر کشورها دست کم  با یک اثر از آثار ثبت شده خوددرفهرست میراث جهانی یونسکو، دراین اقدام مهم زیست محیطی شرکت کردند. دراین فهرست نام آثاری چون "اکروپلیس" در آتن، شهر تاریخی "لوکزامبورگ"، غار" آلتامیرا" در اسپانیا ،کلیسای جامع "کلونگ" در آلمان، کاخ و میدان سرخ "کرملین" در مسکو، آثار تاریخی وکلیسای "نوتردام" در فرانسه ، برج "هرکول" ودره راین، دیده می‎شود.

ساعت زمین مراسمی است که از سال 2007 تاکنون تنها به منظور انجام یک حرکت نمادین برای آگاهی رسانی به عمومی نسبت به وضعیت زمین وکاهش عملکرد مخرب انسان بر آن ، هرساله به طور فراگیر و موثری درسراسر جهان برگزار می‎شود.