۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

حمله به کلیسای جماعت ربانی و بازداشت مسیحیان

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحی پایتخت، ساعت 11 صبح امروز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه ( 21 ماه می 2013) ماموران امنیتی و اطلاعاتی با یورش به کلیسای جماعت ربانی مرکز واقع در خیابان طالقانی حداقل یک کشیش و کارکنان این کلیسا و همه کسانی را که در محل حضور داشتند با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند.


ماموران پس از بازرسی دفاتر و اتاقهای کلیسا برخی اوراق و مدارک ، کتابها و برخی وسایل را نیز با خود از محل خارج کردند.

اخبار تائید شده حاکی از بازداشت کشیش " روبرت آسوریان" معلم و مسئول گروه الهیات مسیحی کلیساهای جماعت ربانی می باشد. برخی منابع بازداشت "کشیش سورن" رهبر کلیسای جماعت ربانی را نیز محتمل می دانند. زیرا ایشان معمولا در این ساعت از روز در دفتر خود شان در کلیسا هستند. در کلیسای مرکز روزانه  حدود پانزده نفر مشغول به خدمت هستند که خداقل ده نفر آنها همیشه حضور دارند.

این حمله از مدتی  قبل قابل پیش بینی بود. چند روز پیشتر رهبران کلیسا برای تبادل نظر و توضیح برخی امور به نهادهای امنیتی فرا خوانده شده بودند. با توجه به درخواست قبلی آنها برای آزاد کردن کشیش فرهاد سبک روح و همسرش ، به آنها گفته شده بود که اگر خودشان داوطلبانه کلیسای مرکز را ببندند، بلافاصله کشیش سبک روح و همسرش آزاد خواهند شد.

در روز 14 اردیبهشت (4 می 2013) کشیش" فرهاد سبک روح"  به همراه همسرش خانم "شهناز جیزان" رهبران کلیسای جماعت ربانی اهواز به دادگاه انقلاب اهواز احضار و مجددا بازداشت شدند. گفته شد بازداشت مجدد این زوج در پی تائید حکم یک سال زندانشان از سوی دادگاه تجدید نظر بوده است.

به احتمال زیاد به دلیل جواب رد رهبران کلیسای جماعت ربانی مرکز به درخواست ماموران امنیتی یورش امروز سازماندهی شده است.

کلیسای جماعت ربانی ابتدا  سال 1955 میلادی ( 58 سال قبل)  در خانه مسکونی یکی از رهبران آن شروع به کار کرد. کم کم این کلیسا که بر اساس آموزه های مسیحی پرشدن از  روح القدس بنیاد شده بود پیشرفت کرد و عده زیادی جذب آن شدند. از این رو ابتدا در نقاط مختلف تهران و بعد چند شهرستان کشور ساختمانهائی را تهیه کردند و کلیساهای رسمی را به ثبت رساندند.

در سالهای پس از انقلاب اسلامی سال 1357 رهبران انقلابی و اسلامی همواره در جهت تضعیف این کلیسا از طریق تهدیدات گوناگون اقدام می کردند. اما در دوسال گذشته فشار بر روی این کلیسا افزایش یافت. مسئولان حکومت از رهبران کلیسای مرکز خواسته اند که از پذیرش مسیحیان غیر قومهای ارمنی و آشوری در کلیسای خود خودداری کنند.

هنوز بسیاری از جزئیات یورش و دستگیریهای امروز و محل نگهداری بازداشت شدگان  اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.