۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

تمرین حمله نظامی ٤١ کشور علیه رژیم ایران؟ - رضا تقی زاده

رزمایش عظیم دریایی که با رهبری آمریکا و مشارکت ٤١ کشور متحد واشنگتن در آبهای خلیج فارس آغاز و تا انتهای ماه مه (اواسط خرداد) ادامه خواهد یافت، ضمن پیگیری اهداف نظامی، دارای پیام روشنی است مبنی بر پایان گرفتن وقت انتخاب مابین یکی از دو گزینه ای که جمهوری اسلامی در مقابل دارد: "استقبال از جنگ" و یا "دست کشیدن از برنامه های مشکوک اتمی".


اگر چه دولت آمریکا طی بیانیه ای اعلام داشته که برگزاری تمرین گسترده دریایی در خلیج فارس تهدید نظامی علیه ایران نیست، هدفهای اعلام شدۀ رزمایش و همچنین تجهیزاتی که برای نخستین بار طی این مانور بکار گرفته می‌شوند، تردید اندکی پیرامون کاربرد اصلی عملیات تهاجمی/دفاعی یاد شده (حمله نظامی احتمالی علیه ایران) باقی می‌گذارند.

انتظار میرود خانم کاترین اشتون طی دیدار روز پانزدهم ماه مه (٢٥ اردیبهشت) خود با سعید جلیلی در استانبول این پیام را، اگر چه در لفافه پروتکل‌های سیاسی، در عین حال با روشنی کامل به دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی منتقل سازد.

با توجه به تعلیق مذاکرات اتمی با گروه 1+5 تا بعد از برگزاری انتخابات رییس‌جمهوری ایران در 24 خرداد آینده، و تاکید وزیر خارجه آمریکا بر اینکه تلاش برای دست یافتن به توافق عملی با تهران به بعد از انتخابات موکول شده، توجیه عقلی دیگری برای دیدار دونفرۀ اشتون و جلیلی جلب نظر نمیکند.

بدون تردید در تعیین سرنوشت پرونده اتمی ایران و تکلیف ماهیت و مسیر دولت بعدی جمهوری اسلامی، و یا استقبال از جنگ، علی خامنه ای سخن آخر را خواهد گفت. این نکته‌ای است که هاشمی رفسنجانی نیز به زبان رانده و پیش‌شرط حضور خود در انتخابات را "تائید رهبری" عنوان کرده است: اقدام زیرکانه‌ای که توپ را عملا در زمین رهبر جمهوری اسلامی قرار داده است.

رزمایش بزرگ

نیروی دریایی آمریکا طی رزمایش روزهای آینده در خلیج فارس برای نخستین بار تجهیزات جنگ لیزری را مورد استفاده قرار می‌دهد. در نمایش‌های تصویری از کاربرد این سلاح هجومی/دفاعی، نشان داده شده که قادر است طی عملیات انهدامی، قایق‌های تهاجمی تندرو را به آتش کشیده و یا در عملیات غیرانهدامی، دید سرنشینان آن را کور کند. از ظرفیت انهدامی این سلاح که شبیه به سلاحهای جنگ ستارگان است برای ازمیان بردن هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده میشود.

سلاح دیگری که در مانور دریایی آمریکا مورد آزمایش قرار می‌گیرد زیردریایی‌های بدون‌سرنشین کوچک با داشتن ظرفیت مین‌روبی و همچنین قدرت منهدم ساختن زیردریایی‌های در اختیار ایران است.

ایران بیش از پانزده فروند زیردریایی از چند گونه مختلف را در اختیار دارد. سه فروند زیر دریایی‌های کیلوکلاس در اختیار ایران، ساخت روسیه است. هشت فروند زیردریایی‌های کلاس غدیر و نهنگ که تا هشت سرنشین برای آنها در نظر گرفته شده، ساخت داخل و دارای طولی نزدیک به 30 متر هستند. چهار فروند زیردریایی کوچک ساخت کره شمالی نیز با نام یوگو در اختیار ایران قرار دارد.

سلاح‌های یادشده از جمله تجهیزاتی است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در اختیار داشته و قصد دارد طی جنگ نامتقارن (هجوم ملخی و نا منظم) علیه ناوگان دریایی آمریکا و متحدانش در آبهای خلیج فارس بکار گیرد.

اگرچه قابلیت تهاجمی زیردریایی‌های ایران در خلیج فارس به دلیل عمق کم آب، محدود به نظر میرسد، ظرفیت مین‌گذاری آنها و قابلیت شلیک موشک و اژدر علیه کشتی‌های غیرمسلح و نفت‌کشها، با هدف مسدود ساختن تنگه هرمز، یک تهدید جدی و قابل‌ملاحظه محسوب میشود.

در سال 2008 پنج فروند قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه به شکل تهدیدآمیزی به یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند. بنا بر بیانیه وزارت دفاع آمریکا فرمانده ناوشکن در شرف صدور دستور شلیک به مستقیم به آنها قرار داشت که قایق‌های سپاه از مسیر خود عقب کشیدند.

پنج کشور اصلی 

در مانور دریایی دوازده روزه آمریکا که بزرگترین رزمایش آمریکا در خلیج فارس محسوب میشود، ٢٥ کشور از راه ارسال تجهیزات دریایی، مستقیما شرکت جسته اند. پانزده کشور دیگر نفرات نظامی خود را به منطقه اعزام داشته اند. بزرگترین واحدهای حاضر در مانور متعلق به آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. کشورهای شرکت‌کننده در مانور، در هجوم نظامی احتمالی آینده علیه ایران نیز یا مستقیما شرکت جسته و یا از آن حمایت خواهند کرد. این پیامی است که جمهوری اسلامی ناگزیر از توجه به آن خواهد شد.

اگر چه تعداد دقیق کشتی‌های هواپیمابر، رزم‌ناو، ناوشکن و زیردریایی‌های شرکت‌کننده در رزمایش اعلام نشده، سه ناو هواپیمابر، یو-اس-اس اینترپرایز، جان استینیس و دوایت آیزنهاور، از مجموع چهار ناو هواپیمابرعملیاتی آمریکا در منطقه، در این مانور حضور دارند. ناو هواپیمابر چهارم، موسوم به جرج واشنگتن، در آب‌های اقیانوس آرام بسر می‌برد.

ناوهای هواپیمابر آمریکا به صدها فروند موشک کروز و هواپیمای نظامی مجهزاند و معمولا از سوی یک دوجین کشتی‌های جنگی همراهی میشوند. بریتانیا برای شرکت در رزمایش، شش فروند سفینه دریایی به خلیج فارس فرستاده است، منجمله رزم‌ناو موسوم به اچ-ام-اس دیاموند که با هزینه‌ای نزدیک به دو میلیارد دلار به تازگی تکمیل و عملیاتی شده است.

طی مانور دریایی آمریکا طرح انهدام هواپیماهای نظامی ایران و حمله به واحدهای پرتاب موشک در داخل ایران شبیه‌سازی میشود. رزمایش یادشده ابتدا از سواحل جنوبی خلیج فارس آغاز و در مرحله بعدی عملیات در دریا دنبال خواهد شد.

ایران قرار است در فاصله اندکی بعد از پایان مانور دریایی گسترده آمریکا در آبهای خلیج فارس بزرگترین مانور دفاع هوایی خود را برگزار کند. تلاش‌های ایران برای بدست آوردن موشک‌های دفاع هوایی موسوم به اس -300 ساخت روسیه به دلیل مخالفت های آمریکا و اسرائیل طی پنج سال گذشته به نتیجه نرسید. به این ترتیب دفاع هوایی ایران تا حدودی موکول به موشک‌های قدیمی (دهۀ ٦٠) زمین به هوای نوع سام و همچنین روش‌های جنگ نامتقارن، و شلیک به هواپیماهای مهاجم بعد از رویت آنها در داخل خاک ایران است.

در ماه سپتامبر سال گذشته و در اوج تهدیدهای غیرمستقیم اسرائیل به حمله نظامی علیه ایران، آمریکا مانور دریایی/هوایی کوچکتری را در خلیج فارس برگزار کرد. این بار با تعیین خط قرمز مشترک آمریکا و اسرائیل، و اعلام "تعیین کننده" بودن تابستان آینده برای جمهوری اسلامی، و در آستانه روشن شدن تکلیف رقابت قدرت در سیاست داخلی ایران، پیام آمریکا برای رهبران جمهوری اسلامی روشن تر و رساتر از هر زمان دیگر است: سازش با جامعه جهانی و یا رویارویی طی ماه‌های آینده با یک ائتلاف نظامی که دست کم چهل کشور جهان در آن حضور خواهند داشت. 


منبع: رادیو فرانسه