۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۶, پنجشنبه

ناکامی هم‌پیمانان اسد در ممانعت از تصویب قطعنامه

مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای بار دیگر رژیم بشار اسد و نیروهای وابسته به حکومت او را محکوم و از مخالفان سوری حمایت کرد. 

از میان ۱۹۳ کشور حاضر ۱۰۷ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۱۲ کشور به آن رای منفی دادند. رای ۵۹ کشور هم ممتنع بود. جمهوری اسلامی، روسیه٬ چین و کره شمالی که به رژیم جنایتکار اسد کمک می کنند، به این قطعنامه رای منفی دادند.



در این قطعنامه از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان سوریه استقبال شده٬ اما در عین حال گفته شده که برای پایان دادن به بحران هنوز اقدامات بسیاری وجود دارند که باید بزودی انجام شوند.

روسیه و چین که تا کنون سه بار از حق وتوی خود برای ممانعت از اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه بهره گرفته‌اند٬ در نهایت نتوانستند جلوی تصویب این قطعنامه را بگیرند، چون حق وتو در مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند هیات روسی مستقر در سازمان ملل در درخواستی کتبی از همه کشورهای عضو خواست که با تصویب این قطعنامه مخالفت کنند.

به گزارش رادیو آلمان، قطعنامه‌ای که روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت رژیم بشار اسد تدوین شد و به تصویب رسید، وزن سیاسی و بار اخلاقی چشمگیری دارد.