۱۳۹۲ خرداد ۱۵, چهارشنبه

معاون اوباما از حق مردم ترکيه برای تظاهرات حمايت کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه شنبه در سخنرانی خود در شورای ترکیه _ آمریکا از حق ترکها برای تظاهرات اعتراض آمیز و آزادی بیان حمایت کرد.

شورای ترکیه _‌آمریکا انجمنی است که برای بهبود مناسبات تجاری ،‌ راهبردی و فرهنگی بین واشنگتن و آنکارا تشکیل شده است.



بایدن در موضعی محتاطانه اعلام کرد سرنوشت ترکیه متعلق به مردم این کشور اما آمریکا ادعا نمی کند که درباره آینده این کشور بی تفاوت است. 

معاون رئیس جمهوری آمریکا ترکیه را متحد حیاتی واشنگتن توصیف کرد و گفت کشورش در این شرایط از برخی اصول روشن و واضح حمایت می کند.

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به عذر خواهی آنکارا از تظاهر کنندگان اعلام کرد ما از تلاش های عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه برای آرام کردن اوضاع استقبال می کنیم .

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که در کاخ سفید با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار کرده است، به طور علنی درباره بحران ترکیه اظهار نظر نکرده است.

از سوی دیگر  قليچداراوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق ترکیه گفت، بايد برای حل مشکلات کنونی ترکيه آزاديها گسترش يابد.

وی گفت، سیاستمداران ترکیه باید از وقایع اخیر میدان تقسیم استانبول درس بیاموزند. 

همزمان اعلام شد که احتمال می رود اردوغان امروز در سفر به تونس با اعتراضات مردمی مواجه شود.

در شرایطی که شهرهای ترکیه صحنه اعتراضات و ناآرامی ها برضد دولت اردوغان است، جبهه مردمی که نماینده جناح لائیک در تونس است مردم را به تظاهرات در روز چهارشنبه در مقابل سفارت ترکیه در تونس در اعتراض به سفر اردوغان و سرکوب تظاهرات در ترکیه دعوت کرد. 

این در حالیست که اعتراضات در شهرهای استانبول و آنکارا ادامه دارد.

رسانه های محلی ترکیه از استفاده پلیس از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان مخالف دولت در استانبول و آنکارا خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه ها و خبرنگار خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان با نادیده گرفتن دستورهای پلیس که از آنها می خواستند پراکنده شوند، تلاش کردند به سوی دفاتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر در این دو شهر راهپیمایی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، شبکه تلویزیونی خصوصی ان تی وی از زخمی شدن دو مامور پلیس و سه تظاهرکننده در درگیری های سه شنبه شب خبر داد. 

اعتراضات روز جمعه با درگیری های شدید در میدان تقسیم شروع و سپس به شهرهای دیگر ترکیه کشیده شد.