۱۳۹۲ خرداد ۱۷, جمعه

روزنامه نگار ترک: سخنان اردوغان تحريک آمیز است

 روزنامه نگار نشریه حریت ترکیه گفت اظهارات اردوغان نخست وزیر ترکیه تحریک آمیز و منشاء بسیاری از مشکلات مردم این کشور است.

مصطفی آیکول گفت، شکل شخصیتی اردوغان و لفاظی های وی منشاء بسیاری از مشکلات در نظر مردم ترکیه است. مطمئنم تظاهرکنندگان با نظر من هم عقیده هستند.



آنها معتقدند که اگر چه دولت ترکیه اقتصادی خوبی برای کشور و آنرا را به ستاره ای در اقتصاد جهان بدل کرده است اما لفاظی های وی (اردوغان) تحریک آمیز است. 

این روزنامه نگار ترک گفت، این موضوع سبب شده تا بسیاری از مردم از نظر ایدئولوژیکی با وی مخالف باشند. 

یکی از اهالی استانبول هم درباره اردوغان گفت حقوق ما نقض شده است. ما دوست نداریم پارک گزی نابود شود. طیب اردوغان باید برگردد و استعفاء دهد. من با سخنان وی درباره آتاتورک مخالفم. من از موضع وی متنفرم. او نباید اینگونه رفتار کند.


:در ترکيه يک بحران واقعی وجود دارد    

یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه استانبول گفت در ترکیه یک بحران واقعی وجود دارد.

سمیر صالحه در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت رجب طیب اردوغان پس از سکوتی چند روزه پیام های محکمی به معترضان داد البته این مساله معترضان و راهپیمایان را متعجب نکرد.

وی افزود اردوغان به جای اینکه پیام های مثبتی به معترضان ترک بدهد بر مواضع خود پافشاری کرد.

سمیر صالحه خاطرنشان کرد حال باید دید پس از بازگشت وی به ترکیه آیا عبدالله گل برای اقناع وی تلاش می کند؟ یا پایگاه های مردمی حزب عدالت و توسعه جهت اقناع اردوغان دست به اقدامی خواهند زد؟ یا اینکه اردوغان با یک رزمایش سیاسی همه را شگفت زده خواهد کرد.

وی ادامه داد در هنگام بازگشت اردوغان به ترکیه اعلام شد هفت تبعه خارجی که در اعتراضات ترکیه نقش داشته اند دستگیر شدند اما در اصل این سوال مطرح است که آیا بیگانگان در تحریک راهپیمایان به ادامه اعتراضاتشان نقش داشته اند یا خیر؟ 

این کارشناس ترک تاکید کرد طرح مسئله دسیسه بیگانگان در واقع انداختن توپ به زمین دیگران است. مردم ترکیه با مطرح کردن چنین مساله ای به هیچ وجه موافق نیستند زیرا در داخل کشور یک بحران واقعی وجود دارد. بحرانی که میان معترضان و دولت ترکیه ایجاد شده است.

وی در پایان گفت دولت اردوغان باید به خواسته های معترضان به صورت مثبت برخورد کند.