۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

درخواست وثیقه میلیاردی برای زندانیان سیاسی کُرد

تعیین وثیقه یک میلیارد تومانی برای آزادی موقت چهار زندانی سیاسی خانواده این زندانیان را شوکه کرده است.


بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، منصور شکر دریانوش ، شورش شکر افشاری و سولتان و ولی افشاری چهار زندانی سیاسی کرد هستند که دادگاه انقلاب اسلامی شهر ارومیه برای آزادی موقت آنها وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کرده و صدور این مبلغ در حالی میباشد که قاضی دادگاه اعلام کرده در صورت فراهم کردن چنین وثیقه ای ، باید همراه با چک سفید و امضای صاحب ملک باشد و در غیر این صورت وثیقه اعتباری ندارد.

گفتنی است این چهار زندانی سیاسی کرد که چند سال پیش در دادگاه انقلاب اسلامی شهر مهاباد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با احزاب کرد هر کدام به 5 سال زندان محکوم شدند و هم اکنون هم در زندان مرکزی ارومیه بسر میبرند.

که صدور چنین وثیقه ای همچنین فشار روانی مضاعفی را به خانواده های زندانیان وارد می کند چرا که مسوولان دادستانی و قوه قضایییه به آنها می گویند که ما می خواستیم زندانی را آزاد کنیم اما شما توان پرداخت وثیقه را نداشتید .

تعیین وثیقه های میلیاردی از چند سال گذشته در دستگاه قضایی ایران رواج زیادی یافته است .حقوقدانان معتقدند مسوولان قضایی با این کار تنها قصد سنگ اندازی و آزاد نکردن زندانیان سیاسی را دارند. همچنین ممکن است هدف از این کار اعمال فشار روانی بیشتر به زندانی و خانواده اش باشد .