۱۳۹۲ تیر ۲۱, جمعه

معترضان برزیلی و پلیس درگیر شدند

در تازه‌ترین دور اعتراضات سیاسی و اقتصادی در برزیل، بیستم تیر ماه، هزاران نفر از کارگران آن کشور در خیابان‌های ریو دو ژانیرو، با پلیس درگیر شدند.
پس از آنکه طی هفته‌های گذشته اعتراضات در برزیل بالا گرفت و خیابان‌های شهرهای مهم این کشور صحنه حضور صدها هزار معترض به فساد، ساز و کار آموزشی و دیگر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود، این بار کارگران به خیابان‌ها آمده‌اند تا خواستار «بهبود شرایط کار» و «مبارزه جدی با تورم» شوند.

ده‌ها هزار عضو سندیکاهای کارگری در شهرهای مختلف ۲۷ ایالت برزیل، خیابان‌ها را بستند و اعتراضات در برخی موارد به درگیری با پلیس انجامید.
در ریو دو ژانیرو، نیروهای پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.
قرار بود اعتراضات مسالمت‌آمیز باشد، اما خبرگزاری‌ها می‌گویند روند آن پس از آنکه جعبه‌ای پر از بمب‌های بنزینی دست‌ساز پیدا شد تغییر کرد. معترضان در میدان فلوریانوی این شهر با پلیس درگیر شدند.
رسانه‌های برزیلی «آنارشیست‌ها» را مسئول ایجاد خشونت و درگیری در ریو دو ژانیرو معرفی کرده‌اند.
اعتراضات در برزیل از خرداد ماه آغاز شده است. گروه‌های مختلفی در آن شرکت می‌کنند و بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین طی دو دهه اخیر به شمار می‌روند.


خانم روسف پیشتر از اعتراضات حمایت کرده بود. او سوم تیرماه گفته بود با «فساد» به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین جنایت‌ها در آن کشور مبارزه خواهد کرد. با این همه رئیس‌جمهوری برزیل تاکید کرده است که با بروز خشونت در این اعتراضات نمی‌توان مدارا کرد.