۱۳۹۲ تیر ۱۷, دوشنبه

پليس استانبول به معترضان در ميدان تقسيم حمله کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای پلیس ترکیه دوشنبه شب به تظاهرکنندگانی که در اطراف میدان تقسیم استانبول تجمع کرده بودند و قصد داشتند خود را به پارک گزی برسانند،‌ حمله کرده و با شلیک گاز اشک آور و باتوم آنها را پراکنده کردند.


منابع خبری در استانبول اعلام کردند نیروهای پلیس ترکیه همانند شنبه شب میدان تقسیم استانبول را به محاصره خود درآوردند و با شلیک گاز اشک آور و با استفاده از ماشین های آب پاش معترضانی را که قصد داشتند از خیابانهای اطراف خود را به میدان تقسیم و از آن جا به پارک گزی برسانند، متفرق ساختند.

در این میان درگیریهایی میان نیروهای پلیس و معترضان دولت ترکیه روی داد. تظاهرکنندگان بطری های خالی و سنگ به طرف نیروهای پلیس پرتاب کردند و ماموران پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی به آنها پاسخ دادند.

به گفته منابع خبری، نیروهای پلیس چندین تظاهرکننده را بازداشت کردند. 

پارک گزی پانزدهم ژوئن با مداخله نیروهای نظامی ترکیه تخلیه شد و از آن زمان به بعد مردم به آن دسترسی ندارند. این پارک که به کانون اعتراضات ضددولتی ترکیه تبدیل شده است بعد از ظهر روز دوشنبه مطابق با وعده ای که مقامات آنکارا داده بودند، برای چند ساعت به روی عموم باز شد اما اواخر بعد از ظهر امروز بار دیگر بسته شد. 

یک گروه معترض موسوم به "همبستگی تقسیم" که سازمان دهنده اعتراضات ضددولتی اخیر در ترکیه است، از مردم خواسته بود با برپایی تظاهرات در میدان تقسیم، بازگشایی پارک گزی را جشن بگیرند.

فرماندار استانبول امروز در صفحه توئیتر خود نوشت پارک گزی بار دیگر به روی عموم باز شده است اما گروههای زیادی خواستار تظاهرات اعتراض آمیز و اشغال پارک گزی شده اند این در حالی است که دولت اجازه برپایی تظاهرات را به آنها نداده است.

فرماندار استانبول هشدار داد نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضانی که در میدان تقسیم تجمع کنند از همه ابزاری که در اختیار دارند استفاده خواهند کرد.