۱۳۹۲ تیر ۲۶, چهارشنبه

احضار دانشجویان ستاره دار به وزارت اطلاعات

شماری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای اخذ تعهد و ندامتنامه توسط وزارت اطلاعات فراخوانده شدند.


بنابر گزارش های رسیده به دانشجونیوز، در روزهای گذشته ستاد خبری وزارت اطلاعات با تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد تماس گرفته است.

از این افراد که رتبه های خوبی در مرحله اول آزمون سراسری کسب کرده اند، خواسته شده که در مورد حضور در اعتراض های سال ۸۸ ندامتنامه بنویسند.

به این افراد گفته شده در صورت نوشتن ندامتنامه ممکن است با ادامه تحصیل آنان موافقت گردد.

یکی از وعده های دولت یازدهم لغو ستاره دار کردن دانشجویان و فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه های کشور است.

هیچ دانشجویی نباید به خاطر عقاید سیاسی حذف شود

به تازگی جعفر توفیقی، مسئول کارگروه تدوین نظرات و پیشنهادات کارشناسان برای انتخاب وزیر علوم، در گفتگویی با ایسنا از حذف دانشجویان به دلیل عقاید سیاسی انتقاد کرده بود.

وزیر علوم سابق دولت محمد خاتمی با بیان اینکه “به نظر من هیچ دانشجویی نباید به بهانه گرایش سیاسی و نوع تفکر و سلیقه‌اش با هر عنوانی محدود و حذف شود و از تحصیل محروم شود” افزود: در یک جامعه آزاد که شعار مردم سالاری داده می‌شود این جزو حقوق طبیعی است. به نظر من برازنده دانشگاه‌ها نیست که دانشجویی به خاطر طرز فکر سیاسی از ادامه تحصیل محروم شود. بارها گفته شده مسائل انضباطی آیین نامه های خودش را دارد و با ادامه تحصیل دانشجویان نباید برخوردهای سیاسی شود و اگر موردی هم در این سال ها بوده حتما باید در آن تجدیدنظر شود.

در سال های اخیر، در دوران محمود احمدی نژاد، شمار زیادی از دانشجویان به دلیل عقاید سیاسی و مذهبی از تحصیل در دانشگاه های کشور محروم شدند.

در ماه گذشته نیز کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل در گزارشی به ارائه برخی از مستندات و همچنین اطلاعات طبقه بندی شده بیش از ۱۰۰۰ مورد محرومین از تحصیل از فروردین ماه ۱۳۸۴ تا اسفند ۱۳۹۱ پرداختند.

تهدید دانشجویان به ستاره دار شدن و اخذ تعهد و ندامتنامه از دانشجویان توسط وزارت اطلاعات در حالی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد و مقام های مسئول در وزارت علوم بارها وجود این مسئله را تکذیب کرده اند.

لاز به ذکر است که در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲، مسئولان وزارت علوم از ستاره دار کردن دانشجویان در مرحله اول اعلام رتبه های آزمون سراسری خودداری کرده و پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن، اقدام به محروم کردن دانشجویان از انتخاب رشته و حضور در دانشگاه های کشور کرده اند.