۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

البرادعی: کودتا نبود/ارتش جلوی جنگ داخلی را گرفت

محمد البرادعی از سران عمده مخالف دولت محمد مرسی گفت، اقدام ارتش کودتا نبود بلکه اقدامی اصلاحی بود که از وقوع جنگ داخلی جلوگیری کرد.

به گزارش سی ان ان، البرادعی گفت این اقدام کودتا نیست، متاسفانه رئیس جمهور بعد از انتخابات ریاست جمهوری همه چیز را به هم ریخت به شکلی که در نهایت خود را با بیست میلیون نفر روبرو دید که کناره گیری فوری وی را خواستار شدند. 



البرادعی گفت تصمیم دشواری بود، اینکه ادامه دهیم و خطر جنگ داخلی را به جان بخریم یا اینکه اقداماتی استثنایی صورت دهیم. در وضع بد و غمباری قرار داشتیم که باید از آن عبور می کردیم.

همزمان اعلام شد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشستی با مشاوران ارشد خود درباره اوضاع مصر گفتگو کرده است. این نشست پس از برکنار مرسی برگزار شد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد اعضای تیم امنیت ملی رئیس جمهور با مقامات مصری و دیگر شرکای واشنگتن در منطقه در تماس هستند تا به آنها تاکید کنند باید هرچه سریعتر یک دولت غیرنظامی منتخب دموکراتیک در مصر اداره امور را به دست بگیرد.

در این بیانیه آمده است اوباما خواستار یک روند سیاسی شفاف در مصر با مشارکت همه احزاب سیاسی است. اوباما همچنین خواستار آن است که دولت تحت کنترل نظامیان در مصر از بازداشت های خودسرانه مرسی و طرفداران وی خودداری کند.

آمریکا دقت کرده است تا از به کار بردن عبارت کودتا درباره آنچه که در مصر رخ داده است خودداری کند.

از سوی دیگر محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر که روز سه شنبه استعفای خود را تسلیم مرسی کرد اما همچنان سمت وزارت امور خارجه را به عهده دارد در تماس تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود به وی اطمینان داد سرنگونی محمد مرسی یک کودتای نظامی نبوده است.

جان کری نیز در این تماس تلفنی به عمرو اطمینان داد مصر یک متحد راهبردی برای آمریکا است و ثبات در مصر برای آمریکا مهم است.


مرسی مانع تحقق دموکراسی در مصر بود

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای از عزل محمد مرسی، رئیس جمهور مصر از قدرت استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای از عزل محمد مرسی، رئیس جمهور مصر از قدرت، استقبال کرد.

آقای اد رویس در بیانیه‌ای نوشت: «جای تأسف است که مرسی یک سال پس از رهبری ناشایسته و تلاش برای ربودن قدرت برای اخوان المسلمین به درخواست‌های مردمی برای برگزاری انتخابات زود هنگام توجهی نکرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مرسی مانعی بر سر راه تحقق دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی‌ای بود که اکثر مردم مصر خواستار آن بودند. امیدوارم عزل وی راه را برای آینده بهتر مصر باز کند.»

وی افزود: «من ارتش و تمامی احزاب سیاسی را به مشارکت برای پایه‌گذاری صلح‌آمیز نهادهای دموکراتیک و برگزاری انتخابات جدیدی که به استقرار کشوری با حفظ حقوق اقلیت‌ها منجر شود، ترغیب می‌کنم.»

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «اما هرگز اشتباه نکنید، مصر در روزهای خیلی سختی قرار نگرفته است.»