۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

۱۳ ژوئیه درگذشت خوارزمی رياضيدان بزرگ ايران

بر اساس برخی اسناد تاريخی، ”خوارزمي” رياضيدان بزرگ ايران
ازدانشمندان بزرگ ریاضی وستاره‌شناس ایرانی می‌باشداز زندگی خوارزمی چندان اطلاع قابل اعتمادی در دست نیست جز اینکه وی در حدود سال ۷۸۰ میلادی درخوارزم (ازبکستان کنونی) که در آن زمان، بخشی از قلمرو حکومتخوارزمشاهیان بود، زاده شد.


او يکی از بزرگترين دانشمندان زمان خود در رشته های رياضی، جغرافی، تاريخ و ستاره شناسی بود و در دربار مأمون خليفه عباسی، کرسی منجمی داشت.
شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که درریاضیات به‌ویژه در رشته جبر انجام داده به طوری که هیچیک از ریاضیدانان سده‌های میانه مانند وی در فکر ریاضی تأثیر نداشته‌اند. وی را پدر جبر نامیده‌اندبیشترین چیره‌دستی وی در حل معادله‌های خطی و درجه دوم بوده‌است.
کتاب ”حساب الجبر والمقابله”، معروفترين اثر وی می باشد. اين کتاب توسط مترجمين اروپايی به لاتين و انگليسی نيز ترجمه شده و به همين نام”الجبراAlgebra” در اروپا رواج يافته است. کلماتی نظير آلگوريتم و آلگوريسم نيز از ترکيبات الجبر می باشد.
تا قبل از خوارزمی، جبر وهندسه در يک دستگاه رياضی بود اما خوارزمی، جبر را از هندسه جدا کرد و همين نام را برای اين علم انتخاب کرد.
از خوارزمی دو جلد کتاب ديگر در مباحث اسطرلاب به لاتين ترجمه شده است.درباره اهمیت و ارزش آثار خوارزمی چنین آورده‌اند: «خوارزمی درخشانترین چهره در میان دانشمندانی بود که در دربار مأمون گرد هم آمده بودند.
او کتب و آثاری را در علوم جغرافیا و نجوم تدوین نمود که سیصد سال بعد به وسیله آتل هارت انگلیسی به لاتین ترجمه و در اختیار علمای اروپا قرار گرفت.خوارزمی در ۱۳ ژوئيه سال ۸۴۷ مطابق با سال ۲۳۲ هجری قمری درگذشت.