۱۳۹۲ مرداد ۶, یکشنبه

۸۶ درصد از دانشجویان از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند

اصرار والدین و اقوام مبنی بر انتخاب یک رشته و اینکه اکثریت خانواده‌های ایرانی علاقه دارند فرزندانشان دکتر یا مهندش شوند، تمرکز در انتخاب رشته را از بین می‌برد و موجب شده تا ۸۰ درصد از دانشجویان در کشور در ۲۰ رشته متمرکز شوند. 

ایلنا: آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری با بیان اینكه ۸۶ درصد از دانشجویان از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند، گفت: باتوجه به اینکه انتخاب رشته برای دانشگاه پایه اساسی تحصیلات عالی است متاسفانه جوانان ما مخصوصا در شهرستان‌ها به خاطر ضعف مهارت در رشته گزینی به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند.



مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: ‌براساس پژوهش گروه اجتماعی بنیاد خانواده در سال‌های ۸۹، ۹۰و ۹۱ بین دانشجویان ۶ دانشگاه در تهران و شهرستان‌ها در بخش دولتی و ۸ دانشگاه غیردولتی که براساس آمار تصادفی انجام گرفت حدود ۹ هزار و ۶۴۰ دانشجو مورد پرسش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در پژوهش ۶۰ درصد از دانشجویان پسر و ۴۰ درصد نیز دانشجو دختر بودند متوسط سنی آن‌ها ۱۸ تا ۲۵ سال بود که ۷۰ درصد از آن‌ها متولد شهر محل تحصیل بودند. براساس این پژوهش ۸۹ درصد از آن‌ها امیدی برای یافتن شغل بعداز اتمام تحصیل نداشتند و عقیده دارند که باید به شغل آزاد کشیده شوند. اکثر این جوانان گام بعدی را یافتن شغل بعد از روشن شدن خدمت در پسران و در دختران ازدواج هدف بعد از تحصیل اعلام شد.

یکی از دلایل کاهش ازدواج انجام خدمت سربازی است

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه در پسران وجود خدمت سربازی فاصله‌ای میان دانشگاه و ازدواج است، تصریح کرد: ‌شاید یکی از دلایل کاهش ازدواج انجام خدمت سربازی باشد. همچنین دختران دغدغه‌ای همانند پسران برای یافتن شغل مناسب را ندارند و زندگی آینده خود را براساس تحصیلات بعداز مقطع کار‌شناسی برنامه‌ریزی می‌کنند.

ابهری با بیان اینکه ۸۶ درصد دانشجویان علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند، گفت: باتوجه به اینکه انتخاب رشته برای دانشگاه پایه اساسی تحصیلات عالی است متاسفانه جوانان ما مخصوصا در شهرستان‌ها به خاطر ضعف مهارت در رشته گزینی و سایر دلایلی که گفته می‌شود به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند.

۸۰ درصد از دانشجویان در کشور در ۲۰ رشته متمرکز شوند

وی ادامه داد: اصرار والدین و اقوام مبنی بر انتخاب یک رشته و اینکه اکثریت خانواده‌های ایرانی علاقه دارند فرزندانشان دکتر یا مهندش شوند، تمرکز در انتخاب رشته را از بین می‌برد و موجب شده تا ۸۰ درصد از دانشجویان در کشور در ۲۰ رشته متمرکز شوند.

ابهری با اشاره به اینکه درحال حاضر جذابیت برخی از رشته‌ها براساس تبلیغات مطلوب‌تر از سایر رشته‌ها است، تصریح کرد: اشباح بازار کار از رشته‌های مختلف هیچ‌گاه مورد توجه برنامه‌ریزان دانشگاهی قرار نمی‌گیرد همچنین ضعف مهارت عملی و کاربردی باعث شده تا اکثریت دانشجویان با مسایل فنی آشنایی نداشته باشد و بعداز اتمام تحصیل فقط تمایل به پشت می‌زنشینی داشته باشند. گسترش این فرهنگ نیز موجب شده تا فعالیت‌های عملی و فنی کمتر مورد توجه قرار گیرد و دروس دانشگاهی ما براساس مبانی نظری برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه ضدارزش شدن تحصیل در دهه اخیر باعث شده است تا برخی از رشته‌های تحصیلی کمتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: وقتی یک دلال ارز روزانه هزاران تومان درآمد دارد که ۱۰ برابر یک تحصیل‌کرده دارای مدرک است با این شرایط برخی از جوانان تصور می‌کنند که چرا باید درس بخوانند.

آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری، با ابراز تاسف از اینکه در انتخاب رشته مطلوب سلایق و علاقه فرزندان درنظر گرفته نمی‌شوند و فقط توصیه می‌شوند که به رشته پولسازی بروند، گفت: ‌هیچ‌گاه نیاز جامعه و ذوق فرد درنظر گرفته نمی‌شود چه بسیار جوانانی که برخلاف میل خود و بخاطر مبنایی گفته شده وارد رشته تحصیلی می‌شوند و همزمان با تحصیل دچار افسردگی و افت تحصیلی و در ‌‌نهایت ترک تحصیل می‌کنند

زیان‌های روانی رشته‌های غیرمطلوب برای دانشجویان کمتر از بی‌مدرک و بدون تحصیل ماندن نیست

وی در پایان به موسساتی که به بهانه انتخاب رشته درآمدهای کلانی دارند، اشاره کرد و افزود: این موسسات برای ورود به دانشگاه وعده‌های محیرالعقول می‌دهند و سعی دارند به روش‌های مختلفی همچون حفظ لغات در خواب، برنامه‌ریزی مغز برای کنکور، آماده‌سازی ذهن برای تست زنی و غیره هزینه‌های سنگینی برای خانواده‌هایی که مشتاق تحصیلات دانشگاهی برای فرزندانشان هستند، رقم می‌زد این در حالیست که اگر علاقه و ذوق فرزندان در انتخاب تحصیلی درنظر گرفته شود و مشاروان دلسوز آن‌ها را راهنمایی کنند کارآیی و رشد علمی جوانان ما چندین برابر می‌شود.