۱۳۹۲ شهریور ۵, سه‌شنبه

نقش رژیم تهران در بمباران شیمیایی دمشق و واکنش قدرت‌های بزرگ در این رابطه

بدنبال بمباران شیمیایی در سوریه و افشا شدن نقش ایران در این فاجعهٔ انسانی‌ و جنایت ضّد بشری،مقامات سیاسی دنیا ضمن محکوم کردن این جنایت علیه بشریت احتمال برخورد شدیدتر و حمله نظامی به سوریه را منتفی ندانستند؛گوشه‌ای از این موضعگیریها به نقل از خبرگزاری کردستان مدیا ایرا در زیر میخوانیم:

ویلیام هگ" وزیر امور خارجه‌ی انگلستان گفته است: " احتمال دارد که متحدان بین‌المللی علیه رژیم سوریه بدون مجوز شورای امنیت، رژیم سوریه را مورد حمله‌ی‌نظامی قرار دهند و این رفتار و واکنش متحدان بین‌المللی مخالف رژیم اسد را واکنشی مناسب قلمداد کرد".بکارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم بشار اسد علیه شهروندان سوری مشخص شده است و احتمال حمله‌ی نظامی به این کشور، بدون اجازه‌ی شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه نیز اعلام داشته است: "هنوز برای حمله‌ی نظامی به سوریه تصمیمی اتخاذ نشده است اما تمام گزینه‌ها بر روی میز قرار دارند".
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه نیز اعلام داشته است: "اقداماتشان در چهارچوب تصمیمات بین‌المللی است اما اگر سازمان ملل متحد تصمیم لازم را اتخاذ نکند، کشورش با هر اتحاد و اقدامی که علیه رژیم سوریه باشد، موافق بوده و مشار کت می‌نماید".
از طرفی‌ دیگر،فرماندهان نظامی کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ترکیه، عربستان و قطر در شهر عمان پایتخت اردن، به منظور پیدا نمودن راه‌چاره‌ای برای حل بحران سوریه در پشت درهای بسته به بحث و تبادل نظر پرداختند.
فرماندهان ارتش انگلستان و آمریکا در مورد حمله‌ی نظامی از راه دریا علیه رژیم اسد به توافق رسیده‌اند. فرماندهان نظامی این کشورها در این نشست، احتمال عکس‌العمل رژیم ایران در این رابطه را نیز مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه‌ی "وطن" عربستان سعودی نیز در این رابطه نوشت: "مواد شیمیایی که در حومه‌ی شهر دمشق به کار گرفته شده، توسط مراکز نظامی رژیم ایران تولید شده است و استفاده از آن‌ها علیه مردم توسط رژیم سوریه نیز با همکاری و هماهنگی رژیم تهران صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه آمریکا جان کری نیز طی‌ سخنانی تاکید کرد که واشینگتن به مشورت‌های خود با کنگره و همپیمانانش برای دستیابی به تصمیمی درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد و تاکید کرد که در ‌‌نهایت «مجازاتی» وجود خواهد داشت.
از سویی کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که هیچ راهی برای انکار به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه وجود ندارد و شک چندانی هم نیست که این جنگ‌افزار‌ها را دولت سوریه استفاده کرده است.
بشار اسد دیکتاتور سوریه نیز طی‌ سخنانی گفت: اگر کسی رویای تبدیل شدن سوریه به یک کشور دست نشانده برای غرب را در سر داشته باشد ، باید بگویم که چنین رویایی تحققق نخواهد یافت.!
ارتش آزاد سوریه نیز رژیم سوریه را مسئول بمباران شیمیایی هفته‌ی گذشته‌ی شرق دمشق می‌داند.بدر جاموس، دبیرکل ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، دوشنبه اعلام کرد که پس از حمله شیمیایی صورت گرفته به حومه دمشق، دیگر بحث حضور در کنفرانس بین‌المللی صلح که قرار است در ژنور برگزار شود، مطرح نیست.
از سویی دیگر،در پی‌ اعتراض جهانی‌ به این فاجعه،بازرسان سازمان ملل متحد سرانجام دوشنبه از مناطقی در حومه دمشق که گفته می‌شود هفته گذشته در معرض حمله شیمایی قرار گرفتند، بازدید کردند. بازرسان که در شش خودرو به حومه دمشق رفته بودند، با برخی از آسیب‌دیدگان حمله و پزشکان در منطقه معضمیه دیدار و اقدام به نمونه‌برداری از آسیب‌دیدگان کردند.کاروان حامل بازرسان در ورودی منطقه معضمیه در معرض شلیک آتش از سوی تک تیرانداز‌ها قرار گرفت که در پی آن، یکی از خودروهای آنها آسیب دید.