۱۳۹۲ مهر ۲, سه‌شنبه

گزارش از تهران؛ گفتگو با آمریکا و واکنش مردم

گزارش خبرنگار ما از تهران: حسن روحانی، در حالی با شروع ماه مهر عازم نیویورک شد که در مراسم صبحگاه آغازین روز سال تحصیلی شعار «مرگ بر آمریکا» از حیاط مدارس به گوش می رسید. هنوز هم دیوارهای سفارت آمریکا و هزاران دیوار دیگر در جای جای ایران ردپای انقلاب اسلامی و تفکر حاکم بر نظام ملموس است. «مرگ بر آمریکا و انگلیس» نه یک ذره کمتر، نه یک ذره بیشتر.
سفر روحانی به نیویورک و بحث گفتگوهای میان جمهوری اسلامی و آمریکا در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از سرداران سپاه و وابستگان به بیت رهبری به شدت ساز مخالف کوک می کنند.
پاسدار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مذاکره با آمریکا گفته: «باید با نگاه بدبینانه به آمریکا نگاه کرد و هر گونه خوشبینی در برخورد با پیشنهادات و تبلیغات آمریکا در سیاست کلان ایران مردود تلقی می شود.»

حسین مظفر، معاون مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرده که فقط در مسائل جزئی نرمش جایز است و باید همچنان بر مسائل اساسی و اصلی انقلاب تاکید کرد.
در همین راستا پاسدار نقدی، رئیس بسیج هم در تفسیری تامل برانگیز نرمش قهرمانانه را که از سوی علی خامنه ای مطرح شد به محو اسراییل تعبیر کرده است!
همزمان روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در اخبار ویژه این روزنامه در خبری با عنوان «رفتار پرخطر دست دادن با شیطان!» نوشته که «مهم‌تر از دیدار روحانی با اوباما و دست دادن با وی، رفتاری پرخطر و ریسک بزرگی است که روحانی با آن روبرو است».
جالب آنکه کیهان نوشته: «رژیم درمانده آمریکا به اعتبار شکست در ماجرای سوریه و عراق و افغانستان به شدت به یک فضاسازی تبلیغاتی-نظیر گرفتن عکس دست دادن اوباما با رئیس جمهوری اسلامی ایران- نیاز دارد و ارتکاب چنین اشتباهی دادن یک امتیاز بزرگ به آمریکا نیازمند است بدون اینکه کمترین امتیازی را نصیب ایران کند ضمن اینکه به عادی‌سازی و سفیدسازی سیمای تیره شیطان بزرگ کمک می‌کند».
در همین حال کاهش موقت قیمت انواع ارز و طلا در ایران و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و فضای تبلیغاتی که رسانه ها و روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان ایجاد کرده اند، بخشی از مردم را امیدوار کرده که گفتگوهای نیویورک به برقراری رابطه با آمریکا و بهبود وضعیت معیشتی آنها منجر شود، در مقابل کم نیستند آن عده از مردم که با نگاهی به گذشته و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی هیچ امیدی به بهبودی روابط با آمریکا ندارند و معتقدند که رژیم با تبلیغات رسانه‌ای سعی در عوض کردن فضای بین‌المللی دارد و با گذشت زمان مشخص می شود که هیچ تغییری در رفتار خود نخواهد داد.

در تهران درحالی که قیمت دلار به زیر سه هزار تومان رسیده صرافی ها حاضر به خرید و فروش ارز نیستند و پیش بینی می کنند که این کاهش قیمت موقتی و تحت الشعاع سفر روحانی به آمریکاست و از هفته دیگر قیمت ها روند صعودی به خود می گیرد.