۱۳۹۲ مهر ۲۳, سه‌شنبه

مذاکرات اتمی؛ اهداف فریبکارانه رژيم برای خريد وقت

دور اول مذاكرات هسته ای رژیم تهران با كشورهاي عضو گروه ۱+۵ شامل آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در ژنو آغاز شد. اين مذاکرات در حالی برگزار  می شود که شب گذشته پس از ديدار کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و جواد ظريف وزيرخارجه رژيم تهران، هر دو طرف تأکيد کردند انتظار ندارند اين دور از مذاکرات  به نتيجه ملموسی دست پيدا کند. 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ايرنا) امروز در گزارشی، طرح پيشنهادی رژيم تهران به کشورهای 5+1 در مذاکرات ژنو را در حد يک نمايش پاور پوينتی (Powerpoint Presentation) معرفی کرد. 

بر اساس این گزارش، در اين طرح فقط گام های اول و آخر مشخص شده تا به گفته رژيم تهران مسير مذاکرات روشن باشد.



محمد جواد ظريف وزير خارجه رژيم تهران نیز شب گذشته پس از ورود به ژنو تاکيد کرد موضوع اتمی نمی تواند ظرف يک جلسه حل و فصل شود. وی مدعی شد که امکان حل و فصل اين پرونده ظرف يکسال وجود دارد.

اخبار منتشر شده توسط رسانه های رسمی رژيم تهران و اظهارات وزير خارجه آن بيش از پيش دست خالی آنها در مذاکرات امروز با کشورهای 5+1 و اهداف فریبکارانه جمهوری اسلامی برای خريد وقت جهت پيشبرد برنامه تسلیحات اتمی آن را رو می کند.

این در حالیست که خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی تحليلی از مذاکرات ژنو، برخی از خواستهای کشورهای غربی از رژيم تهران را به اين صورت خلاصه کرده است: توقف غنی سازی 20درصد، انتقال اورانيوم غنی شده در سطح 20درصد و پايين تر از آن به خارج از ايران، کاهش سانتريفوژها و کاهش غنی سازی در نطنز و تعطيلی فردو.

انتظار ورود به محتوا در مذاکرات امروز را نداریم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا غنی‌سازی در کشور ثالث و تعطیلی سایت فردو در نشست امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت، افزود: انتظار نداریم که در نشست امروز وارد محتوا شویم چرا که روی کلیات بحث خواهد شد و تصور می‌کنم که اصول، زمانبندی و مقدمه شروع فرآیند مورد بررسی قرار گیرد.

تیم جمهوری اسلامی با اختیارات وارد شده است

صالحی در پاسخ به این سوال که چرا آقای ظریف اعلام کرد که پیشنهادات آلماتی به تاریخ پیوسته و این گفته به چه معناست؟ یادآور شد: البته فکر می کنم برداشت شما از سخنان وزیر محترم امور خارجه درست نباشد، در هر حال ما می‌خواهیم در فضای جدیدی مذاکره کنیم. در بسته مربوط به آلماتی مطالبی ذکر شده و طرفین اعلام کرده‌اند که قطعاً در مذاکرات بعدی مواردی از آن پا بر جا خواهد بود.

صالحی همچنین افزود که امروز سازوکار قضیه متفاوت با گذشته است. تیم مذاکره کننده فعلی با اختیاراتی وارد مذاکره شده و طرف مقابل هم آمادگی‌هایی را نشان داده است.

حاضریم با ضمانت‌های لازم نگرانی غیرمنصفانه غرب را برطرف کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: علیرغم اینکه اصل نگرانی غربی ها را قبول نداشته و منصفانه نمی دانیم، ولی می توانیم رفع این نگرانی‌ها را با استفاده از مکانیسم‌ها، معاهدات و مقررات بین‌المللی رفع کنیم. این نگرانی‌های را از راه‌های خودش که دادن ضمانت لازم برای عدم انحراف است رفع کنیم و آنها نیز باید حقوق ما را بپذیرند و بر همین مبنا تصور می‌کنم که در مذاکرات ژنو شاهد برداشتن گام اول باشیم.

رهبری شخصاً سکاندار موضوع هسته‌ای هستند

صالحی با اشاره به اینکه الان در شرایطی حساس ولی امیدوارکننده قرار داریم، خاطرنشان کرد: موضوع هسته‌ای بالاتر از همه موضوعات است و مقام معظم رهبری شخصاً سکاندار آن هستند.