۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

کاهش امیدواری ها نسبت به مذاکرات هسته ای ژنو

تاثیر کاهش سطح مذاکرات بر نتایج تصمیم گیری‌ها در ژنو 

یک کار‌شناس روابط بین الملل درباره دور تازه مذاکرات هسته‌ای رژیم ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت: اتفاق قابل توجه در این دور از مذاکرات کاهش سطح مذاکرات است که نمی‌تواند بی‌تاثیر در نتایج تصمیم گیری‌ها باشد. 

علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه با بیان مطلب در گفتگو با فرارو گفت: دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر اساس توافقی که در نشست نیویورک در سطح وزاری خارجه برگزار شد قرار است طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری دوباره از سر گرفته شود. 



وی افزود: با این حال این دور از مذاکرات بر خلاف نشست نیویورک در سطحی پایین یا‌‌ همان سطح سابق و یعنی معاونان وزاری خارجه برگزار می‌شود که به عقیده بنده بازگشت به عقب در این دور مذاکرات یک حادثه نابهنگام است. 

بیگدلی تصریح کرد: به هر حال وزاری خارجه از اختیار بیشتر و دست بازتری نسبت به معاونان برای تصمیم گیری‌های در مذاکرات برخوردار هستند و از این رو حضور وزاری خارجه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند سرعت تصمیم گیری‌ها را افزایش دهد. 

وی با تاکید بر اینکه ارتقا سطح مذاکرات از وزاری خارجه به معاونان وزار درخواست جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهوری ایران بود گفت: آقای روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه در موضع گیری‌های رسمی خود، ارتقا سطح مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را از معاونان وزاری خارجه به وزاری خارجه برای تسریع در تصمیم گیری‌ها اعلام کرده بودند. 

این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: بر این اساس ارتقا سطح مذاکرات در نشست نیویورک به نوعی یک پیروزی برای هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران با متقاعد کردن طرف مقابل و یک گام به جلوی بزرگ در مسیر دستیابی به یک توافق همه جانبه تلقی می‌شد. 

وی ادامه داد: با این حال به نظر می‌رسد در دومین دور مذاکرات درخواست جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار نگرفته است و به نوعی با آن مخالفت شده است که همین امر می‌تواند در ادامه روند مذاکرات بر نظام تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار باشد و سرعت توافق را تا حدودی کند کند. 

بیگدلی درباره محور احتمالی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت: همچون مذاکرات سابق به نظر می‌رسد که دو طرف با پیشنهادهایی حاضر شوند هرچه که گفته می‌شود گروه ۱+۵ پیشنهاد تازه‌ای ارایه نمی‌کند و بر پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی ارایه شده ازسوی این گروه در مذاکرات آلماتی ۲ تاکید دارند. 

وی افزود: با این حال با توجه به تغییر فضا و گفتمان ضروری است که هر دو طرف بسته‌های پیشنهادی خود را ارتقا دهند و با رویکردی تازه و به نوعی بسته‌های پیشنهادی تازه رو در روی هم قرار گیرند اما بعید است که این بسته‌ها در کلیت تفاوت عمده‌ای نسبت به سابق داشته باشد. 

بیگدلی با بیان اینکه به طور رسمی اعلام شده است که جمهوری اسلامی ایران بسته پیشنهادی جدیدی در مذاکرات ژنو روی میز می‌گذارد گفت: احتمالا بسته پیشنهادی جدید در کلیات حاوی‌‌ همان نکات سابق است که قبلا ارایه شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حاضر است با بازرسی‌های بیشتر و به نوعی بر افزایش مونیتورینگ روی برنامه هسته‌ای خود موافقت کند. 

این کار‌شناس روابط بین الملل افزود: در مقابل اگر چه ممکن است که گروه ۱+۵ هم با بسته پیشنهادی ارتقا یافته‌ای در ژنو حاضر شود اما بعید است که این گروه هم حاضر شود از سه خواسته اصلی خود عقب نشینی کند. 

وی در مورد خواسته‌ای اصلی گروه ۱+۵ از جمهوری اسلامی ایران گفت: تعطیلی سایت فردو، کاهش سطح غنی سازی‌ای از ۲۰ درصد به ۵ درصد و همچنین خروج کیک زرد و یا ذخایر اورانیوم غنی شده در مقیاس ۲۰ درصد سه خواسته اصلی گروه ۱+۵ است که احتمالا حتی با به روز رسانی پیشنهادهای این گروه باز هم تکرار می‌شود. 

بیگدلی با بیان اینکه بیشترین تاکید گروه ۱+۵ خروج ذخایر کیک زرد ایران است گفت: این در حالی است که آقای علی لاریجانی در جریان سفر اخیر خود به اروپا بر این موضوع تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست که ذخایر اورانیوم خود را از کشور خارج کند که این موضع گیری می‌تواند اختلاف دو طرف را تداوم بخشد و امیدواری‌ها را برای آینده مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ کاهش دهد.