۱۳۹۲ آبان ۷, سه‌شنبه

۲۹ اکتبر؛ درگذشت جوزف پوليتزر روزنامه نگار معروف آمريکا


پوليتزر در۱۰ آوریل ۱۸۴۷ از پدري مجاري که بازرگاني توانگر بود و مادري آلماني و متدين و کاتوليک در شهر مکو مجارستان به دنيا آمد.خانواده پوليتزر که از يهوديان مجارستان بودند، هنگامی که او بسيار جوان بود، به آمريکا مهاجرت کرده بودند و او که زبانهای آلمانی و فرانسه را نيز می دانست، به کار روزنامه نگاری پرداخت و در اين حرفه موفق شد.
او کار روزنامه نگاری را از ترجمه مقالات نشريات اروپايی برای چاپ در روزنامه های آمريکا آغاز کرده بود. او در طی‌ سالها تلاش در عرصه روزنامه نگاری تجارب موفقیت آمیزی بدست آورد و به مردي متمول و ثروتمند تبدیل شد.

پوليتزر با دقت، خلاءهاي موجود در دنياي روزنامه نگاري را پيدا مي‌کرد و داستان‌هاي مورد علاقه مردم را در آن چاپ مي‌نمود. از سويي ديگر، بسيار افشاگرانه و جنجالي کار مي‌کرد و پرده از بسياري رازها برمي‌داشت.
او بنياد پوليتزر را به منظور ارتقاء ادبيات، روزنامه نگاری و موسيقی از طريق انتخاب سالانه بهترين ها و دادن جايزه تأسيس کرد. مهمتر از ايجاد بنياد پوليتزر، وی مبتکر «مردمی نويسی» در نشريات است که تا آن زمان عمدتاً به گزارش فعاليتهای دولت می پرداختند. ايجاد رقابت ميان روزنامه ها در زمينه کسب اخبار اختصاصی هم چيزی است که به نام پوليتزر ثبت شده است.
اصرار پوليتزر به مردمی نگاری و تلاش برای يافتن اخبار و مطالب اختصاصی چهره رسانه ها را در جهان تغيير داده و به پيشبرد تمدن و رعايت حقوق مدنی کمک بسيار کرده است. پوليتزر که ناشر چند نشريه بود، برای پيشبرد حرفه روزنامه نگاری به تأسيس مدرسه روزنامه نگاری در دانشگاه کلمبيا کمک کرد.
۲۹ اکتبر ۱۹۱۱ «جوزف پوليتزر» روزنامه نگار معروف آمريکايی در سن 64سالگی درگذشت.